img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Ny BMW X3: Større og mer komfortabel
FØRSTEINNTRYKKET: Etter syv år er BMW X3 endelig voksen. Den er større og kraftigere, samtidig som den er lettere og mer effektiv enn forgjengeren.

BMW har vært med på å definere flere nye klasser med sine X-biler.

For nye X3 handler det mer om å raffinere enn å redefinere, men resultatet har blitt en bil som har funnet seg selv.I praksis betyr det at man fortsetter den samme kursen som BMW har vært på en stund.

Fra å ha vært under Chris Bangles ekstreme, innovative og kontroversielle designkommando, er man i ferd med å finne en design som fortsatt skiller seg ut på veien, samtidig som den inkluderer enda flere kjøpere.

BilNorge.no er nå i Atlanta og kjører nye BMW X3. Tilgjengelig for prøvekjøring har vært 35i med åttetrinns automatkasse, og langt viktigere for Norge, toliters diesel med sekstrinns manuell girkasse.

Hovedårsaken til at prøvekjøringen er lagt til USA, er at BMW nå har flyttet produksjonen av X3 til fabrikken i Spartanburg, som ligger drøyt 30 lengre sør. Det betyr at både X3, X5 og X6 produseres i USA.

Større
Etter at BMW la X1 til i rekken av X-modeller, har man gitt X3 muligheten til å vokse inn i en størrelse som nesten er på høyde med dagens X5.

Fra utsiden ser det ikke mye ut, men det er nok til å gjøre en stor forskjell når du kommer inn i bilen.

Totalt er den 83 millimeter lenger, 28 millimeter bredere og X3 har økt akselavstanden med 15 millimeter. Viktigere for kjøreopplevelsen er det trolig at sporvidden er økt med 92 millimeter.

Til tross for størrelsen, er bilen 25 kilo lettere enn forgjengeren.

Kvalitetsløft
Dagens utgående X3 fikk mye kritikk da den kom, for mye hardplast og lite premiumfølelse. Det ble betydelig oppgradert i forbindelse med faceliften. Nye X3 tar alt ytterligere et steg opp.

Jeg tror neppe jeg brukte mer enn 20 sekunder på å skaffe meg en bortimot fullstendig oversikt over førermiljøet i nye X3.

Linken mot 3-serie og X5 er tydelig, og den ultraryddige layouten som har blitt et varemerke for BMW er videreført, men man har fjernet litt av den spartanske følelsen man kan få i dagens X3.

Større bil har særlig gitt utslag for plassen i baksetet, der det nå faktisk er plass både for bein, skuldre og hode for to voksne.

Det er også blitt enklere å komme ut og inn, selv for meg på 1.90. Kanskje viktigst av alt for nordmenn - bagasjeplassen er nå den største i klassen. Fra 550 til 1600 liter rommer nye X3.

Baksetet kan deles 40/20/40 og kan legges nesten helt flatt, noe som gjør bilen langt mer praktisk.

Som alltid er listen over ekstrautstyr hos BMW særdeles rikholdig. En del av det har man ikke fått i X3 tidligere.

Ett eksempel er head-up-display, radarstyrt fartsholder og det nye systemet som kalles ConnectedDrive og kan gi deg Internett-tilgang i bilen.

Det er på sin plass å ta høyde for at testbilene vi hadde tilgjengelig var svært godt utstyrt, og at en del norske kjøpere sikkert vil være noe mer nøkterne når de plukker fra listen.

Mer komfort
På norske vinterveier har dagens X3 stått frem som en bil med god fremkommelighet, samtidig som den beholder mye av den sportslige bakhjulsdrevne følelsen som har vært varemerket til BMW.

Kjøreopplevelsen i nye X3 viser at bilen med standardoppsett har blitt mer komfortabel enn forgjengeren.

Spanderer du på deg Dynamic Damper Control, får du i tillegg mulighet til å tilpasse bilens oppsett etter utfordringene veien byr på.

Innstillingene Normal, Sport og Sport+ gjør at du tilpasser gassrespons, styrerespons, stabilitetssystemet og selvsagt dempere og girskift på automatkassa til dine ønsker.

Det gjør at nye X3 både kan være mer sportslig, og mer komfortabel, alt avhengig av vei og dagsform hos føreren.

Jeg har kjørt X3 på varierte amerikanske veier, som til tross for at de jevnt over er større, ikke er helt ulike de norske. I tillegg fikk vi prøve oss på en såkalt offroad-løype, som tilsvarer en norsk hyttevei.

Erfaringene er jevnt over gode. Styrefølelsen er typisk BMW, selv med elektrisk servo er den passe tung, og selvsagt gir denne konstruksjonen muligheten til å tilpasse styringen til behovene.

Diesel og automat
En oppgradert versjon av 20d-motoren gjør at den yter fire prosent mer, samtidig som den bruker 15 prosent mindre diesel. I rene tall betyr det 184 hester og 149 gram CO2 per kilometer med manuell girkasse og 147 gram med automat.

Dreiemomentet har også økt til 380 newtonmeter, noe som gjør motoren enda mer fleksibel fra lave turtall.

På grunn av norske avgiftsforhold vil man fortsatt levere en 163-hesters utgave, med samme tall for utslipp.

Jeg har naturlig nok bare kjørt 184-hestersutgaven her borte, og det mest påfallende er først og fremst støynivået i motoren. Vibrasjonene er også mindre. Det er viktig ettersom du nå får start/stopp-system i kombinasjon med både manuell og automatkasse.

Prisforskjellen mellom de to girkassene er ca 20.000 kroner, og personlig ville jeg nok heller spart inn ett annet sted og brukt de pengene. Det er denne girkassen som passer best til bilen og klassen.

Litt dyrere, men bedre utstyrt
Startprisen for X3 er kr 532.500 med manuell girkasse, så må du altså legge på 20.300 kroner ekstra for automatgir.

I praksis betyr det at X3 starter 10 000 kroner over den utgående modellen. Med automatgir blir differansen mindre.

Legger du på comfort-pakken som koster 15.900 kroner, får du blant annet parkeringsvarsler bi-xenon-lys og oppgradert lys innvendig i kupeen.

184-hesteren starter på 559.000 kroner.

Storebror xDrive35i, er eneste alternativ med bensin i første omgang, og byr på friske 306 hester. Den blir imidlertid også ganske friskt priset, takket være drøyt 540.000 i avgifter, og starter på 971.000 kroner.

Salget er allerede i gang, og jeg lover at vi skal komme tilbake med en grundig test mot konkurrentene når vi får bilen til norsk vinterland. 

FAKTA BMW X3 xDrive 20d manuell

Motor:

4-syl. diesel, 1995 ccm

Effekt:

135 kW (184 hk) v/4000 o/min.
380 Nm v/1750 o/min.

Mål:

464,8 / 188,1 / 166,1 cm (L/B/H)

Akselavstand:

281 cm

Bagasjevolum:

550 liter

Egenvekt m/fører:

1715 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

210 km/t

Snittforbruk:

0,56 l/mil

CO2-utslipp:

149 g/km

Pris fra:

kr 532.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer