Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Frank Dunvold, sjefen for Suzuki (og Fiat og Alfa og Isuzu) importen er seg selv lik. En som greier å få bilkjøpere til å tro at de får Norgespakken med på kjøpet, uten at noen later til å ane hva Norgespakken er, fortjener masse applaus. Og nå sto han der og fortalte at den nye Swiften skal lanseres julaften som en ”julepresang til det norske folk”. Og heldigvis er det en fantastisk jul i år, nesten bare hverdager. Sannsynligvis ville han klare å selge noen på fredagen også, nyttårsaften starter jo ikke før litt utpå ettermiddagen. Og så ville hele den glade julekampanjen bli avsluttet ved at hele Norge skjøt opp fyrverkeri for å feire denne gaven. Og han snakker som han tror på det, og da får han sikkert forhandlerne med seg, og da får de sikkert kundene med seg også. Det er gøy med entusiaster. Men det er da noen harde data bak den nye modellen også, ikke bare juletrefest. Helt ny
De fleste som kjenner Suzuki vil har vanskelig for å se at dette er en ny modell. Utvendig er det nemlig ikke gjort så mye. Men alle mål er endret, så man har klart å beholde det samme uttrykket selv om det nesten ikke finnes deler som er felles med den gamle. 2011-modellen sitter på en 243 cm lang akselavstand (5 cm mer enn den gamle) og den måler 385 x 170 x 151 cm – grovt sett: en cm økning i bredde og høyde, men hele 9 cm. lenger. Motoren derimot, er blitt mindre, men kraftigere. 1,2 liter bensin som gir 69 kW (94 hk) ved 6000 omdreininger og 118 nm ved lystige 4.800. Den høres med andre ord ut som en bil for de kjøreglade, de som er glade for å bruke den femtrinns girkassa slik den skal brukes. Hjemmehjelperens venn
Men dette innbefatter åpenbart store deler av landets hjemmehjelpere også. For denne bilen er populær i den bransjen. Firehjulsdrift er selvfølgelig viktig for dem, men også bensinmotoren, sier Frank Dunvold som dermed er inne på en annen av sine kjepphester. Han er vel den eneste av importørene som klart sier fra at det er elementer ved avgasser i dieselmotoren som ikke er skikkelig belyst. - Hvorfor dukker luftproblemene i Bergen og andre storbyer for alvor opp først de siste årene? Jo, sier Dunvold, vi hadde en grei andel dieselbiler, under 20 prosent. Så var det noen som fant ut at diesel var bra og regulerte avgiftene slik at vi plutselig fikk mer enn 70 prosent dieseldrevne personbiler. Resultatet ser vi nå, sier han. Det er vanskelig å protestere på akkurat det. Ren firehjulsdrift
Og dermed er det han fremhever at den nye Swiften er verdens reneste firehjulsdrevne. 128 g/km er egentlig ganske imponerende, den forrige lå på 148. Forbruket blir da også oppgitt til 0,5 liter/mil. Det er en lang liste sikkerhets- og komfortutstyr her, ESP og 7 kollisjonsputer og mange stjerner i EuroNCAP. Fartsholder og nøkkelfri åpning og start, samt ratt som reguleres i alle retninger. Alt er standard, for her opererer man ikke med omfattende valgmuligheter, nei. Gjør det enkelt, er slagordet. Så det eneste du egentlig velger selv er fargen. Hele 7 muligheter. Det er bare én eneste konkurrent i Norge, sier Dunvold. Toyotas Urban Cruiser. Når du ser prisforskjellen blir det ganske åpenbart hvorfor han fremhever akkurat den. Nye Swift skal koste 214.900 kroner – det er 5.000 mer enn den utgående modellen. Til gjengjeld får du altså en større og mer velutstyrt bil. God jul!
|