img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Audi til le Mans med taket på
Det var ikke spesielt overraskende at Audi bygger en coupé for neste Le Mans. Reglene foretrekker lukkede biler. Og reglene krever minst 0,3 kvadratmeter finne. Hvorfor, får du svar på her.

Rett før helgen avduket Audi sin nye Le Mans-konkurrent. R18 heter den, fremdeles med dieselmotor, men nå følger de også etter og bygger bilen lukket.

”Det plager meg veldig,” sier Dr. Wolfgang Ullrich, det er han som bestyrer Audis motorsport-innsats, ”for jeg elsker åpne biler. Men de nye reglene nå betyr i virkeligheten at man må bruke tak for å være konkurransedyktig.

Bare det at vi nå må bruke mindre og svakere motorer, betyr at vi må legge mye større vekt på aerodynamikk. At vi sparer tid på førerbytter når vi har åpne biler, kan ikke kompensere for de ulempene åpen bil betyr nå.”

Det er åpenbart at han mener det han sier – Ullrich startet 2000-tallet med sin R8 som vant Le Mans fem år etter hverandre, så kom R10 som vant tre år på rad, og til sist R15 som ikke vant i fjor, men derimot definitivt gjorde det i år – alle disse var åpne.

Fransk inspirasjon?
Men se ikke bort fra at Peugeot kan ha noe med dette å gjøre. Det franske teamet vant Le Mans i 2009 med sin lukkede utgave. Konstruksjons- og utviklingsarbeidet på R18 startet umiddelbart etter dette løpet.

I motsetning til hva vi tror vi husker nå, var imidlertid ikke alle Audis vinnerbiler dieselfyrte, men neste års modell fortsetter med en TDI-motor, riktignok krympet fra 5,5 til 3,7 liter (det er et visst forsøk på å gjøre bensinbiler konkurransedyktige igjen).

”Vi tror fremdeles at TDI-teknologien er den mest effektive” sier Ullrich. De fleste observatører er imidlertid enige om at det ikke kan ta lang tid før Audi kommer opp med en bensin-hybrid for disse konkurransebilene.

R18 skal ha en omfattende turne neste år. Riktignok skal man bruke en utviklet R15 i Sebring 12-timers, men så er det R18 hele veien: Spa i mai, så Le Mans i juni, og deretter 6-timersløpene på Imola, Silverstone, Petit le Mans og i Kina.

Foreløpig sier ikke Audi noen ting om hvor mange hester og hvor høyt dreiemoment deres oljefyr produserer, heller ikke andre spesifikasjoner er offentlige ennå.

Halefinne
Men når han snakker om større vekt på aerodynamikken, bør vi vel endelig ta en titt på den dominerende halefinnen.

Du har sett den på de to andre 2011 Le Mans-bilene vi har vist, Aston Martins og Peugeots også, og løsningene er så like at det må skyldes mer enn tilfeldigheter.

SE: Peugeots nye racer

LES OGSÅ: Aston til Le Mans for å vinne

Det dreier seg om nye regler som settes ut i livet for at vi skal slippe flere dramatiske, og potensielt fatale, blowovers.

De har derfor ikke noe med antydningene til halefinnene på Formel 1-bilene å gjøre, de bilene har en helt annen aerodynamikk og deres finner er mer for å sikre sidevindstabilitet, men har antakelig minimal virkning.

Mens vi er inne på Formel 1, du har sikkert hørt om F-ducts, og har kanskje også fått noen fancy forklaringer på hva disse små luftinntakene gjør. Hvis du også hører at de kalles F-ducts på grunn av fasongen (utvendig eller innvendig), så glem det hele.

Disse er der for å bryte opp luftstrømmen over hekkspoilerne og heter F-ducts fordi de første som brukte dem – etterpå imitert av hele feltet – var McLaren. Og de monterte den midt i Vodafone-logoen – akkurat der hvor F’en var!

Obligatorisk
Men halefinnen, minst 0,3 kvadratmeter, er obligatorisk. Kanskje mest på grunn av Stephane Ortellis rundkast med sin Courage på Monza i 2008.

Se den på YouTube 

Men det hele startet vel med den utrolige trippel backflippen CLR-Mercedesen til Peter Dumbreck gjorde på Le Mans i 1999.

Den kan du se her

Eller kanskje med Masahiro Hasemis Nissan på Fuji i 1991. Også et populært YouTube-objekt. (Historikerne vil selvfølgelig minnes CamAm-bilene som, virkelig, fløy over St. Jovite i 70-årene).

SE OGSÅ Hasemis flipp

Gjennom årene sørget FIAs tekniske komité for regler, først og fremst med planken under bilene og profilene på luftinntaket foran og diffuseren bak, for å hindre både den typiske nisebevegelsen, (Du ser fronten synker og løfter og synker og løfter) og den skremmende backflip’en.

20 prosent lavere marktrykk, lavere fart og mer stabilt aerodynamisk trykksenter (kall det gjerne luftkreftenes tyngdepunkt, men problemet er at dette flytter seg rundt mens bilen kjører, avhengig av for eksempel fart, belastning, forstyrrelser fra andre biler og bilens vinkel mot banen) gjorde at vi trodde at problemene var fjernet.

Flere ulykker
Men så hendte det plutselig flere slike ulykker i 2008-sesongen. Det tok en stund før man fant ut at dette ikke var av rene aerodynamiske årsaker, men startet med for eksempel en punktering eller en annen grunn til at man fikk en sladd i høy hastighet.

Det ble fort ganske klart at bilene vippet ikke til den siden der hjulene plutselig fant feste igjen, men til den andre.

Teorien var da at når den store, flate karosserisiden traff luften, ble det produsert et lavt lufttrykk på toppen. Lavt trykk løfter, samtidig som det ble et høyt trykk under – som dyttet den siden av bilen oppover. Og plutselig trengte føreren en joystick i stedet for et ratt for å kontrollere bilen.

Det ble en enkel endring i 2009 som reduserte problemet noe, man høvlet ganske enkelt av planken under bilen, slik at langsiden ble rundet, og dermed ble en del av overtrykket under bilen eliminert.

Effektivt
Men med den nye finnen er vi kommet mye lenger. I stedet for at luften som fyker over bilsiden, når den roterer og langsiden går i fartsretningen en kort stund, bare stryker over bilen og skaper det undertrykket med løft, møter den samme luftstrømmen stor motstand der finnen sitter.

Så der hoper luften seg opp og øker trykket oppå bilen så sterkt, forhåpentlig, at det blir større enn trykket under bilen, og dermed unngår vi løftemomentet.

At finnen også er plassert så langt bak, burde bety at den får en retningsgivende funksjon også, slik at bilens rotasjonskrefter dempes mye fortere.

Så selv om vi sikkert kommer til å få noen skikkelige rotasjoner på sportsbilbanene i årene som kommer, må vi forhåpentlig nøye oss med YouTube når vi skal studere de eventyrlige backflips, sideflips, overflips og barrell rolls i årene fremover.

Og, som sagt, ikke tro på det med F-ducts.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer