Først publisert i Bil nr 11-2010.
Da Land Rover Freelander ble introdusert i 1997 symboliserte den en endring for den engelske bilprodusenten både når det dreide seg om konstruksjon og markedsføring.
Bilen kom som et resultat av den økte konkurransen fra de små SUVene som RAV4 og Honda CRV.
Bilen finnes i to karosseriformer, en femdørs kombi og en tredørs cabriolet. Innvendig fikk bilen en facelift 2001/2002, og utvendig fikk den en betydelig overhaling i 2004.
Evig eies kun et dårlig rykte
Det har ikke vært enkelt å verken selge eller eie Land Rover Freelander. Ganske raskt etter introduksjonen begynte toppene å gå på grunn av overoppheting.
Særlig var det den 1,8-liters bensinmotoren som ble hardt plaget. I tillegg var ikke byggekvaliteten, særlig på de første årsmodellene, i nærheten av hva de japanske konkurrentene hadde å by på, dermed var et inntrykk begynt å feste seg.
Undersøkelser blant annet fra svenske Bilprovningen, viser da også at Freelander er dårligere enn gjennomsnittsbilen. Vanlige feil er endeledd, elektronikkfeil og problemer med klimaanlegget.
Ofte er det følere eller rett og slett ledningsfeil som fører til at lamper lyser, men det koster penger likevel.
Kostbart er også problemer med den viskøse senterdifferensialen, som rett og slett kan bli utslitt om bilen brukes mye som trekkvogn. Da ender du fort opp med en bil som bare drar på forhjulene.
Sjekk historikk
Det er alltid smart, og viktig å sjekke servicehistorien om du har planer om å gå til anskaffelse av en Freelander. På mange biler er det allerede skiftet ut mange deler. Leser du litt annonser vil du se at en god del av dem også har fått ny motor som følge av ødelagte topper.
Det ble imidlertid satt i gang et program for å utbedre problemene med overoppheting, noe som er gjort på mange biler i markedet. Følg uansett godt med på nivået på kjølevæske.
Rust kan være et problem i dørkanter og under bilen. Bensintank og innerskjermer er imidlertid i plast. For problemene med toppen, sjekk: www.freelanderheadgasket.co.uk.
Fin komfort
De første årene er det 1.8-liter bensin på 120 hester som gjelder, en V6 motor på 177 hester finnes også. På dieselsiden er det 112 og 115 hester som er tallene. Ikke direkte noen råskinn noen av dem, om du ser bort fra den største bensinmotoren – den er til gjengjeld ganske tørst…
Kjøreegenskapene er stabile. Riktignok krenger det litt om du går for fort inn i svingene, men styringen er direkte og komforten er god. Dessverre må du se langt etter stabilitetskontroll, men firehjulstrekk får du.
Riktignok er ikke dette firehjulstrekk slik du forbinder det med Land Rover, men til å komme seg frem på snøveier er det slett ikke dårlig.
Kombinasjonen av et bra antispinnsystem, differensialbrems og systemet for å klatre ned bakker, HDC gir bra fremkommelighet. Sperrer og lavgir er imidlertid fraværende.
Bak rattet sitter du bra, i forbindelse med endringene i 2001/2002 ble setene endret slik at lårstøtten ble bedre. Imidlertid gjorde man noen endringer på instrumentpanelet også, som ikke var like vellykket.
Innvendig plass er ikke så ille, i baksetet sitter man bra, mens selve bagasjerommet i likhet med mange andre biler av denne typen, er begrenset.
Let godt
Som alltid – en bil med dårlig rykte kan være et godt kjøp om prisen er den rette. Se fortrinnsvis etter en bil med tolitersdieselen TD4 på 112 hester fra etter faceliften i 2004. Så er det bare å finne frem pruteren i seg og gå på jakt.
Fakta om Land Rover Freelander: