Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 1-2011. Nykommeren har fått en forsiktig ansiktsløftning i eksteriøret, faktisk mer synlig på rumpa enn i ansiktet. En ting er uforandret, på samme måte som før finanskrisen trenger man ikke å være rakettforsker for å slå fast at dette er biler for folk som ikke har behov for å skjule at de har penger. Er det ene og alene transportbehovet som bestem-mer valget av bil, tilfredsstiller Nissan X-Trail, Ford Kuga eller Hyundai ix35 dette behovet på en mer diskret måte. På plass Plassforholdene var et område hvor den forrige X3 ikke kom særlig gunstig ut av sammenligningen mot konkurrentene. Her har nykommeren fått et løft som virkelig monner. Disse tallene sier det meste om den saken: Utvendig lengde er økt med 8 cm, og av dette har 3 cm kommet bagasjerommets lengde til gode. Størst økning i praksis finner vi i innvendig bredde. Selv om utvendig bredde bare har lagt på seg 3 cm, har kupébredden vokst med 5 cm, mens bredden i bagasjerommet er blitt hele 14 cm større. Dette gir seg også utslag i at volumet i bagasjerommet er 70 liter større enn før. I førersetet Audi og BMW er generelt blant de beste når det gjelder å utforme førermiljø, det gjelder så vel funksjon som oversikt og materialvalg. Q5 har meget imponerende interiørkvalitet og suveren finish, og på akkurat disse detaljene holder testlaget en knapp på Audi. Sittehøyden og dashbordets utforming gir et inntrykk av at Q5 er en mindre bil enn X3. Det er lite eller ingen ting å utsette på sittestilling, komfort og oversikt i noen av bilene, begge har utmerkede reguleringsmuligheter på både førersete og ratt. Begge har også sitteputer som kan trekkes ut, til glede for de av oss med lange ben. Forskjeller finner vi likevel, som for eksempel at du i Q5 enkelt kan betjene radioens volum fra multifunksjonsrattet uten å ta øynene fra veien, mens knappene i X3 er plassert slik at de er vanskeligere å finne. Tidligere var førerinformasjonssystemet, som kalles MMI hos Audi og iDrive hos BMW, mer intuitivt og lettbetjent i Audi. Nå, etter at iDrive har utviklet seg til tredje generasjon og inngår i en større enhet som kalles ConnectedDrive, er BMW fullt på høyde med konkurrenten på dette området. På veien Til å være tunge biler med forholdsvis høyt tyngdepunkt, viser begge bilene seg fram med fine kjøreegenskaper, og med god balanse mellom komfort og dynamiske egenskaper. Begge bilene tillater litt ”naturlig” sladding på vinterføre. ESP-systemet fjerner ikke hele moro-effekten ved å gripe inn for tidlig. Likevel er det en forskjell, for allerede den forrige X3-generasjonen tok innersvingen på Q5 når det gjaldt kjøredynamikk i vår 2009-test. Nykommeren har ikke tapt noen av sine gode egenskaper på dette området. Selv om forskjellene ikke er store, er det X3 som trekker det lengste strået når det gjelder kjøreegenskaper, blant annet takket være at styringen er litt mer presis og gir noe bedre tilbakemelding fra underlaget. LES VIDERE: - Del 2 - Konklusjon
|