Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er tredje generasjon SLK som vi i dag kan presentere. Den første debuterte i 1996 og vakte oppsikt takket være sitt automatiske metalltak. Den var også blant de første ”rimelige” cabrioleter fra et såkalt premium-merke. Dagens SLK så dagens lys i 2004 og fikk en ansiktsløftning fire år senere. Men nå er det en helt ny modell som står klar – og trolig får den sin offisielle verdensdebut på Genève-utstillingen i mars. Kjent oppskrift
Den nye modellen følger samme konsept som sine forgjengere, med et langt panser og to seter som er plassert svært nær bakakselen. Dermed får man perfekt balanse mellom de to akslene. Under det lange panseret sitter i første omgang tre alternative bensinmotorer. Borte er den klassiske kompressoren, i stedet tilbys to 1,8-liters turbomotorer, SLK 200 med 184 hk og SLK 250 med 204 hk. Den foreløpige toppmodellen er SLK 350 og har en V6-maskin med 306 hk. 7G-Tronic automatkasse blir standard på SLK 250 og 350 mens SLK 200 leveres med 6-trinns manuell kasse. Kjapp, kjappere, kjappest
Mercedes oppgir akselerasjonstider på henholdsvis 7,0, 6,6 og 5,6 sekunder. Snittforbruket er oppgitt til hhv. 0,61, 0,63 og 0,71 liter på mila for SLK 200, SLK 250 og SLK 350. Dermed er toppmodellen hele 25 prosent gjerrigere enn dagens SLK 350! De som vil se himmelen også på våte dager, kan bestille sin nye SLK med ”Magic Sky Control”. Her kan lys- og varmeinnslipp fra glasstaket justeres etter sjåførens ønsker. SJEKK: VÅR LANSERINGSKALENDER På et senere tidspunkt utvides motorprogrammet. Vi forventer et dieselalternativ, og selvsagt får vi en topptrimmet versjon fra AMG. Nye SLK forventes til Norge før cabriolet-sesongen starter for fullt.
|