Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bosch fyller 125 Det er ikke bare Daimler og Benz som fyller 125 år i år. En minst like viktig bransjegigant, Bosch, er like gammel. |
||||||||||||||||
Skal vi fintelle er det Daimler-gruppen som er eldst. De feirer et patent som Benz fikk i januar 1886 – det er kanskje derfor de begynte å feire allerede i fjor? Fødselsdagen til Bosch er egentlig ikke før i november. Det var den 15. november 1886 Robert Bosch fikk tillatelse til å åpne sitt ”Werkstätte für Feinmechanik und Elektrotechnik” i Stuttgart. Det tok ikke lang tid før han beveget seg inn på bilismen, men på tross av at begge holdt til i Stuttgart, var det ikke en Daimler han først konsentrerte seg om. Han bygget en magnet som skulle sørge for gnisten på en forbrenningsmotor, og de første monterte han på en fransk de Dion Bouton. Denne var imidlertid lavspendt og hadde derfor visse begrensninger. I 1902 kom imidlertid gjennombruddet, et tenningsanlegg med høyspenningsmagnet, og dermed ble Bosch og Bil synonymt. Milepæler i kø
Høydepunkter i historien er mange, lys i 1913, selvstarter i 1915, innsprøytning for diesel i 1927 og sterkt forbedret i 1936, servobremser i 1932, bensininnsprøytning i 1951 – og dens elektroniske utgave i 1967, Lambdasonde i 1976, ABS i 1978, ESP i 1995 – listen kan gjøres nesten uendelig. Det er ingen som påstår at Bosch var først ute med alle disse innovasjonene. Men de har vært flinkere enn de fleste til å få dem i produksjon og gjøre dem brukbare for det krevende miljøet de skal operere i om bord på en bil. Spennende er også forretningsformen Bosch har valgt. Her er det ikke sultne investorer som venter på kvartalsrapporter og sikler etter utbytte. Stø kurs
Hele den enorme bedriften er eid av en stiftelse, slik at det er mulig å jobbe langsiktig på en helt annen måte enn det som er mulig for mange børsnoterte aksjeselskaper. Is i magen er helt klart et begrep som kan brukes på Bosch-ledelsen. Hvordan hadde det ellers vært mulig å investere 3,5 milliarder euro i forskning og utvikling i de siste nedgangsårene og samtidig opprettholde takten på rundt 3.800 patenter pr. år? Som et resultat av det ser vi blant annet fullhybridteknologien som nå er hyllevare hos Bosch, og de er godt forberedt på at verdens bilindustri skal gå over til fullelektrifisering av bilparken i løpet av de neste femti (?) år. Bosch har bare så vidt begynt feiringen, for eksempel med en ganske morsom spesiell nettside (SJEKK UT www.125.bosch.com) der du får hele Bosch-verdenen og hele Bosch historien rett i fanget. Dersom du følger ekstra godt med der, vil du finne at Bosch har et annet stort jubileum de vil kunne feire i år også: i mai er det 150 år siden Robert Bosch (bildet)ble født:
|