Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mikkelsen klar for Monte Carlo Andreas Mikkelsen er klar for sitt første oppdrag for Skoda UK. Og det starter med en virkelig ilddåp. |
||||||||||||||||
Med varierende vær- og føreforhold og utfordrende fartsetapper på over fire mil, er Rallye Monte Carlo (19.-22. januar) et av verdens mest krevende rally på alle mulige måter. Å debutere i dette løpet, er en av de tøffeste utfordringene en rallyfører kan oppleve – og det er akkurat det Andreas Mikkelsen har forberedt seg til den siste tiden. Nordmannen er klar til å ratte Skoda UK Motorsport's Fabia S2000 på en best mulig måte på de klassiske franske fjelletappene. Han gleder seg stort til å komme i gang med sesongen – selv om debuten for Skoda ikke kunne blitt vanskeligere. – Jeg ser virkelig frem til mitt første Rallye Monte Carlo, men jeg er forberedt på at det blir svært vanskelig. Rallyet starter med løpets to lengste etapper, så jeg blir kastet rett ut i det fra start, sier en spent Andreas. – Det vil være førere på startstreken som har mye erfaring fra dette løpet, og sjåfører som kommer til å satse hardt for å vinne. Men vi er nødt til å tenke på IRC-serien, og kan ikke tillate oss å ta sjanser. - Målet er å kjøre så fort vi kan uten å ta sjanser, og lære litt for hver kilometer. Hvis vi er tålmodige og unngår feil eller uhell, tror jeg sjansen er stor for at vi får en god plassering og får med oss verdifulle poeng i IRC-sammendraget, sier Andreas. Det vil være førere som er innstilt på å ”stå i ramma” for å skrive seg inn i historiebøkene, en bragd som vil være ekstra prestisjefylt i år ettersom Rallye Monte Carlo feirer sitt hundreårsjubileum. Men Andreas og kartleser Ola Fløene har som nevnt ikke andre ambisjoner enn å fullføre løpet på en best mulig måte og få en god start på IRC-sesongen 2011. Et problemfritt løp vil kunne gi dem verdifulle poeng, og sørge for at Andreas får en god debut i Rallye Monte Carlo. Godt forberedt
Både Andreas og Ola har trent hardt i vinter, og er fysisk meget godt forberedt på en lang sesong. Andreas tar daglig nødvendige vitaminer, samt sin spesialsammensatte energidrikk. Ola har også fokusert på de riktige tingene, og gjennom riktig kosthold og trening er det en 10 kg lettere kartleser som onsdag setter seg i høyrestolen. Andreas vil ratte den nyeste versjonen av Fabia S2000 – den samme bilen som han vant S-WRC-klassen med i fjorårets Wales Rally GB – noe som holdt til en sterk 10. plass sammenlagt i rallyet. Rallye Monte Carlo vil bli det første løpet hvor Andreas har skodd sin Fabia S2000 med Michelin-dekk. Teamets siste test, som var i nærheten av Allos og Saint Auben i forrige uke, ble benyttet til å teste forskjellige dekk på ulike vei- og føreforhold. Stjernespekket
Det er ingen tvil om at det er sterke konkurrenter som venter i Rallye Monte Carlo. Løpet har lokket til seg et stjernespekket startfelt. 120 biler stiller til start – inkludert 32 Super 2000-biler. Blant disse finner vi 10 Skoda Fabia S2000. I tillegg til Andreas, vil også regjerende IRC-mester Juho Hänninen, Nicolas Vouilloz (IRC-mester 2008), Jan Kopecký (sølv i IRC 2010), Freddy Loix (mannen som har vunnet flest IRC-løp), samt tidligere Formel 1-fører, Alex Caffi, kjøre Fabia S2000. Ekstra hyggelig er det at hele 11 bilprodusenter er representert i det klassiske rallyet. Skodas argeste konkurrenter blir høyst sannsynlig Peugeot og Ford. Peugeot har kjente førere som Petter Solberg, Bryan Bouffier, Stephane Sarrazin, Thierry Neuville, Francois Delecour, Toni Gardemeister, Giandomenico Basso, Bruno Bruno Magalhães og Guy Wilks i stallen. Ford Ford kjører Henning Solberg og Julien Maurin og for Proton, Chris Atkinson og PG Andersson. Det blir med andre ord et imponerende startfelt. Og med tre dyktige nordmenn til start. Derfor er det ikke uten grunn at Andreas har benyttet seg av eksperthjelp før det vanskelige løpet i de franske fjellene. – Marcus (Grönholm) har vært en viktig støttespiller for meg, men akkurat til dette løpet har han sagt at det ikke finnes noen magiske formler. Når forholdene er så vanskelige, er den eneste oppskriften å være tålmodig. Vi må takle forholdene på vår egen måte og være lojale mot vårt opplegg uten å tenke på hvordan det går med de andre, sier Andreas. En drøm
Han innrømmer at det er en aldri så liten drøm som går i oppfyllelse når han kjører ut på den første fartsetappen. – Det er enhver rallyførers drøm å delta i Monte Carlo Rally, så jeg skal nyte opplevelsen og lære alt jeg kan underveis, sier han med et smil. Årets Rallye Monte Carlo starter i Valence onsdag 19. januar. Første dag har fire krevende etapper i Ardeche og Haute Loire, inkludert de to lengste fartsetappene i løpet, den 36,87 kilometer lange Le Moulinon-Antraigues-etappen og 41.06 kilometer lange Burzet-St Martial, samt dekkskift i Vals les Bains. Torsdagen består av to fjelletapper, som kjøres to ganger nord-øst for Valence, med innlagt service i byen. Fredag morgen beveger feltet seg de 390 kilometerne til Monaco. Ved ankomst i Monaco blir bilene plassert i parc fermé før de fire avsluttende kveldsetappene i Alpes Maritimes – inkludert berømte Col de Turini to ganger. Etter til sammen drøyt 33 mil med fartsetapper, er vinneren trolig i mål like over midnatt. Premieutdelingen foregår på Place du Palais klokken 11.00 på lørdag. La oss håpe vi da har en eller flere nordmenn på pallen. Rallyfrelste nordmenn kan følge løpet på Eurosport. TV-kanalen vil sende 12 av de 13 etappene direkte (sjekk programmet). I tillegg vil de vise høydepunkter fra det spennende løpet søndag kveld (19.45 til 20.15). Dette vil til sammen gi rallypublikum mer enn 14 timers dekning fra IRC-åpningen.
|