Ett år har Petter Smebye (til høyre i bildet over) nå vært direktør for DekkPartner - den nordiske dekkjeden med medlemmer i Norge, Sverige og Finland.
Nå er han i Gøteborg, for dels å få en følelse med hva som rører seg her, på Automässan, og dels for å forsøke å finne nye medlemmer.
- I dag har vi 60 i Norge, og omtrent like mange i Finland, mens her i Sverige er det godt over 100 nå, sier Smeby.
- Da er det ganske logisk at markedsandelene er omtrent tilsvarende i disse tre landene - rundt 10 prosent på personbil og mellom 11 og 15 prosent på tungt, anslår han.
Noe av det første Smebye gjorde da han kom til DekkPartner var å rydde opp, blant annet ved å bygge ned organisasjonen. Nå som det begynner å bli klarere hvilken vei man skal ta, er han igjen i ferd med å bygge den opp.
For eksempel er det nettopp ansatt en ny kjedesjef for Norge. Håkon Åmotsbakken startet opp ved årsskiftet. Han kommer fra Subaru-importøren og før det var han hos Bertel O. Steen, så vi snakker bilerfaring her.
Om ikke lenger kommer det enda en ny til den magre organisasjonen, en tidligere Vianor-ansatt er på vei inn. Og det er litt spennende for en av Smebyes utfordringer er selvfølgelig å møte konkurransen fra de andre – stort sett sterkt leverandørstyrte dekk-kjedene.
- Derfor har vi konsentrert oss om strategisk tenking den siste tiden, sier Smeby.
- Vi har noen ideer ganske klare og de kommer fra det opplagte faktum at vi i fremtiden må være mer enn det vi startet opp som - en slags hjelp til rasjonelle innkjøp.
Han er klar til å presentere i hvert fall en meget spennende ide for alle aksjonærene på neste generalforsamling. Den finner sted i mai, og vi andre må vel vente til da for å ta del i den nye tankegangen.