Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Varhaug klar for GP2 Pål Varhaug har i dag signert en kontrakt med GP2-teamet DAMS, som kjører på nivået rett under Formel 1. Det er et stort og viktig steg på veien mot drømmen om Formel-1 |
||||||||||||||||
- Dette er helt utrolig, og jeg kan knapt vente på å komme i gang med sesongen. Jeg skal kjøre for et av toppteamene på det nest høyeste nivået i internasjonal formelbilracing og jeg har kommet et langt steg nærmere min drøm om å bli Norges første Formel 1-fører, sier Pål Varhaug.
Tøff matching
19-åringen fra Ålgård i Rogaland skal kjøre både vinterserien GP2 Asia og sommerens GP2-mesterskap for det franske teamet. Varhaug får tøff konkurranse også fra teamkameraten, den tidligere Formel 1-fører Romain Grosjean. Sveitseren kjørte for Renault F1 i 2009-sesongen og har kjørt en hel og to halve sesonger i GP2. - Jeg kunne ikke ha fått en bedre teamkamerat. Grosjean kjørte Formel 1 for Renault i 2009, og har bevist at han er en av de raskeste racerførerne i verden. Han er en av tittel-favorittene i årets sesong, og jeg tror jeg kommer til å lære utrolig mye av ham. Forhåpentligvis gjør det at jeg selv kan være med på å kjempe om en seier sammenlagt i GP2 2012 og nå mitt mål om å bli Norges første Formel 1-fører i 2013.
Toårsperspektiv
Varhaug har skrevet under en kontrakt for hele 2011-sesongen med DAMS, men har en opsjon om å fortsette samarbeidet i 2012. Den unge rogalendingen startet fjorårets GP3-sesong strålende med seier i det første løpet, men til tross for at han stadig viste seg som en av de raskeste førerne i serien, ble nok ikke totalresultatet helt som han hadde håpet på.
Ambisjonene er høye, men han innser at det vil bli en krevende overgang til GP2
- Nivået i GP2 er knalltøft, og det første året i et nytt mesterskap er alltid vanskelig. Men jeg gjennomførte en god test i Abu Dhabi i høst, og jeg vil bli enda mer kjent med bilen etter løpene i GP2Asia. Men målet i 2011 er først og fremst å etablere meg i GP2-feltet og forberede en kamp om seieren i 2012, forklarer Varhaug, som fyller 20 år den 26. januar.
Et steg nærmere
Overgangen fra GP3 til GP2 betyr at Varhaug har tatt et langt steg nærmere drømmen om Formel 1. Fra å være en av mange tusen håpefulle som drømmer om å bli en av kun 24 F1-førere, er han nå blant de 15-20 heteste kandidatene for en plass i Formel 1 de nærmeste årene.
- Jeg er klar over at jeg er med på å skrive historie i norsk motorsport, men jeg har fokus på arbeidsoppgavene. Jeg er overbevist om at jeg er god nok for Formel 1, og vil kun fokusere på det sportslige. Men man vinner ikke GP2 i sitt første år, og jeg trenger et år for å lære.
Kostnadene ved en satsing som den Varhaug gjør er store, og så langt er ikke alt i boks for to fulle år i GP2. Varhaug håper imidlertid at resultatene den første sesongen skal friste flere til å satse penger på ham.
-Jeg har noen fantastiske samarbeidspartnere som er med meg i år, men vi legger ikke skjul på at vi ikke har penger for to fulle sesonger. Det å kjøre GP2 dreier seg om mange penger, men nå er jeg så nær Formel 1 at jeg håper noen bedrifter ser hvilken unik mulighet de har på å være med å skrive norsk idrettshistorie, avslutter Pål Varhaug.
Fransk team
DAMS står for Driot-Arnoux Motorsport og er et team som opererer i flere serier. Teamet ble startet i 1988 av Jean-Paul Driot og tidligere F1-fører René Arnoux. Teamet har hovedkvarter ved Le Mans, bare noen kilometer fra Bugatti Circuit.
I tillegg til Grosjean har teamet også hatt førere som senere har kommet til Formel 1, nemlig japanerne Kamui Kobayashi og Kazuki Nakajima
Vinterserien GP2 Asia starter i Abu Dhabi den 11. februar, mens hovedserien starter i Istanbul den 7. mai.
|