Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er åttende generasjon Honda Accord som nå, etter drøyt tre år, får en oppgradering slik at den fortsatt skal være et alternativ til storselgere som Volkswagen Passat og Ford Mondeo. Både sedan og stasjonsvogn, blir presentert på bilutstillingen i Genève i begynnelsen av mars.
De mest synlige forskjellene er frontlyktene der blinklysene har fått klart glass, mens både støtfanger og grill har fått mer krom.
Fortsatt foran, men mindre synlig, er det at Accord nå har fått kurvelysfunksjon og at de dyrere modellene har fått bixenon med automatisk nivåregulering av lyset avhengig av den møtende trafikken. Dette gjøres ved hjelp av et kamera øverst i vinduet som registrerer både biler du møter, og de du tar igjen.
Ser du Accord bakfra vil du se at man har endret litt på baklysglassene, og at fått på en ny kromlist.
Mindre støy Honda hevder at støynivået i Accord er senket ved å bruke mer dempende materialer og tykkere skum, for eksempel i dashbordet. Kvaliteten på interiørmaterialene er også «gjennomgått» og den sportslige Type S får delskinn i mørkegrått for å skille den fra de andre versjonene. Også når det kommer til dempere og fjærer har man gjort oppgraderinger. Japanerne har samarbeidet med kolleger i Tyskland og Storbritannia for å utvikle utstyr som passer bedre til europeisk veistandard, som om ikke den er varierende nok.
Oppgradert diesel
Det mest interessante med oppgraderingen av Accord er nok det som har skjedd i motorrommet. Den godt likte dieselmotoren 2.2 i-DTEC er oppgradert slik at den har fått lavere friksjon og dermed er den også blitt mer effektiv.
Dermed er utslippet blitt redusert, med manuell sekstrinns girkasse er det nå nede i 138 gram per kilometer, noe som er en reduksjon på ni gram. Mens reduksjonen for bilene med automatgir er elleve gram.
Nå er ikke alt dette et resultat av den mer effektive motoren. Aerodynamikken, særlig under bilen, er også forbedret. Honda kan også fortelle om mer lettrullende hjul og lavere friksjon i hjullagrene…
Den sportlige Type S skal også lanseres sammen med oppgraderingen, men utover at den har en 180 hesters bensinmotor, avslører ikke Honda særlig flere detaljer ved denne.
|