img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
SLK-premiere – men hvor var bilen?
Daimler startet 125-årsfeiringen med å slippe løs den nye SLK-modellen. BilNorge var der. De eneste fra Norge.

Den nye SLK-serien følger trofast i fotsporene til den opprinnelige modellen. En grei toseters roadster med litt mer ambisjoner enn kabrioletene til Audi har, slik at den nærmeste kollegaen vel må bli BMW Z4.

Og dermed får jeg altså lov til, nok en gang, å nevne at det er en ting jeg ikke liker med SLK. En fabrikk som er så opptatt av arven sin, av historien og av sin Heritage, burde vite at SLK betyr Sport, Kort og Lett.

Er det noe SLK ikke er, så er det lett. Den forrige startet på 1500 kg, den nye er i hvert fall ikke lettere, men hvor mye den veier aner vi foreløpig ikke – ikke har vi noen informasjoner om målene heller.

I den grad Sport er det samme som vind-i-håret, kan den selvfølgelig forsvare S-bokstaven, men i stadig mindre grad, et ”skjerf” av varm luft fra hodestøtten blir liksom litt femi i den sammenhengen.

Og så var det kort da. Som sagt – om lengden vet vi akkurat like mye som om vekten. Men i min bok er alt over 4 meter ikke kort.

Noen av oss er også fristet til å la K stå for Kompressor. Våre helters SSK og SSKL var definitivt ikke korte, men kompressorutstyrt. Slik at vi kan slå fast at om det har vært en og annen Kompressor inne i bildet på de 500.000 bilene i serien som er solgt til nå, har det vært langt mellom dem.

Med andre ord, betegnelsen SLK er litt malplassert for de av oss som tenker Caracciola – men hvor mange er det?
 
Tradisjoner
Jeg vet faktisk ikke en gang om denne bilen heter R172 internt, men det hadde jo vært logisk, for den forrige het R 171 og bestefaren til dem alle, den som debuterte som konseptbil på Torino-utstillingen i 1994, het R 170.

Den var en Michael Mauer design, kompakt, ujålete, smart metalltak som ikke ødela linjene slik som for eksempel Peugeot-takene hadde en tendens til å gjøre en periode.

Mauer gikk senere til SAAB og gjorde noen av de fantastiske konseptbilene deres, før han ble designsjef hos Porsche for litt over fem år siden.

Denne bilen oppnådde det utrolige at den var utsolgt, hele det første året, 1996, før den egentlig var presentert.

Nye fronter
Så fikk vi R171 i 2004, med den lave, spisse fronten som man også finner på SLR McLaren og som jeg alltid assosierer med mislykket hallik i Hamburg.

Derfor var jeg glad for at jeg nå kunne gratulere Hans Dieter Futschik (ansvarlig for eksteriør-design) med at de igjen har tatt til fornuft.

Den nye fronten er tydelig og klar, vertikal og solid, og ingen er i tvil om at det er stjerne som er representert her.

Vi så tendenser til denne for første gang på SLS sist sommer, og vi ble lovet at det er slik sportsbilene derfra skal møte oss i tiden fremover.

Enda mer spennende er det at etter at Stefan Sielaff gikk tilbake fra Mercedes til Audi, som sjefdesigner, ble Hartmut Sinkwitz hentet fra Smart tilbake til Sindelfingen, der han ikke bare fikk overordnet ansvar for alle Mercedes-interiørene, han fikk også klar beskjed om å gjøre noe med det.

I klartekst: nå må Mercedes-interiørene slutt å se like kjedelige ut som et offentlig trygdekontor. Etter at sola har gått ned.

Mer om Sinkwitz og hans interiørteam i morgen, la oss foreløpig slå fast at den nye SLK’en, som vi altså vet altfor lite om – bortsett fra at den norske importøren tar sikte på å selge 100 eksemplarer av den i år, og bortsett fra at vi vet at den i første omgang kommer som 200, 250 og 350 utgaver, alle bensin, alle Blue Efficiency, ser helt ok ut.

Magisk
Den har en liste over elektroniske hjelpemidler som NAV ikke er i nærheten av, uansett hvor blå resepten din er, og det er åpenbart viktigere å fortelle om Magic Sky Control (skulle tro vi hadde møtte en copy-writer i Beijing) enn om akselavstanden.

Men MSC er altså det gamle Vario-taket som folder seg sammen og tar opp plass i bagasjerommet, bare at nå er panelet på toppen også av glas. Men av et glass som går fra virkelig transparent til definitivt sotet ved hjelp av et trykk på en knapp.s

Utvilsomt effektiv når man skal beskytte seg mot den ekle solen, men jeg er såpass primitiv at jeg ikke helt skjønner hva man i så fall skal med åpen bil.

Showbiz
Jeg er også så primitiv at jeg snart kommer til å foreslå for bilprodusentene å gjøre introduksjonene sine for to forskjellige grupper av pressefolk. En for de (få?) som fremdeles er interessert i biler. Og en for de som er opptatt av Show business.

For i det øyeblikket Nico Rosberg spaserte inn, tok det helt av. I enda større grad da Michael Schumacher kom inn. Da kunne man egentlig glemme alt om biler.

Og Mercedes-folket var ikke bedre. Jeg kunne forstått at Norbert Haug – sportssjefen (han var selvfølgelig også der) – hadde vært opptatt av stjernene sine.

Men Joachim Schmidt, toppsjef for salg og marketing, kunne nesten ikke snakke der han skulle ”intervjue” dem, og styremedlem og sjef for teknisk utvikling, dr. Thomas Weber, så ut som en 13 år gammel groupie som var hentet backstage.

Dette er altså folk som heiv ut millioner for å tape mot en brusprodusent i Formel 1.

Jeg antydet for unge Rosberg at han skulle lære litt av sin far, det med å ta seg en røyk og snakke rett fra levra – Keke var en personlighet. Disse er floskelmaskiner.

David Coultard kom også – han er bare DTM nå, og faktisk ganske jordnær. Foreldrene hans kjører fremdeles en snart femten år gammel SLK ”…og jeg tror ikke taket har vært mye nede der oppe i Skottland”.

Den eneste kule i forsamlingen var vel egentlig Professor (heter han nå) Gorden Wagener, designsjef for hele gruppen – og egentlig var vel denne statiske visningen ”hans” show.

Han tok med seg et par kompiser og satte seg i et stille, fjernt sofahjørne langt fra babling og ”se hit Michael”.

Det er ikke lenge før vi skal kjøre bilen, la oss håpe dere får vite litt mer om den da.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer