img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Gammel Aston fra Arizona
”Dem bygger’em ikke som før i verden. Dem bygger’em bedre”. Møt en moderne DBR2 fra Rizk.

Det er jo ganske snodig. På bilder ser den jo nesten ut som Aston Martins Le Mans bil fra 1957. Så det er ikke uten grunn at Wa-el Rizk har kalt bilen sin Rizk DBR2.

Så får vi heller glemme at Aston Martins DBR2 var en racer nesten fullstendig uten suksess, bortsett fra i noen lokale begivenheter hjemme, og en seier på Lime Rock.

Den startet med å bryte på Le Mans, og endte med at de to som ble bygget ble solgt til private fra fabrikken i 1960. Det er ikke lenge siden en av disse ble solgt for 1.750.000 pund, og den andre vant sin klasse på Pebble Beach.

Egentlig ikke underlig, det spiller jo ingen rolle om det ikke var toppen biler, når de allikevel ser ut som essensen av de herlig romantiske 50-årene.

Og det er vel det Rizk tenkte også: ”uttrykket er topp, resten er skitt. Jeg bygger en bil som fanger den tiden, men som er helt moderne”, var nok budskapet til folkene han har i et klinisk verksted i Phoenix, Arizona.

Hvem som har overført linjene, aner jeg ikke. For de stråler jo Aston Martin lang vei, på tross av at det nesten ikke er en eneste dimensjon som er identisk mellom de to.

Akselavstanden på 254 cm er unntaket. Ellers er Rizk-bilen lengere, lavere og bredere. Og så veier den litt mindre. Litt, det vil si et par kilo.

800 kg er vi nede på nå, og det er takket være materialer den opprinnelige DBR’en ikke hadde kjent igjen om den hadde fått servert dem til frokost.

Kullfiber-monocoque bakt i en klave som vanligvis brukes av Boeings forsvarsindustri. Og et karosseri bygget som en skulptur av en karbon-Nomex sandwich-konstruksjon.

De nydelige kurvene her er umulig å modifisere av noen karosseribanker fra 50-årene, uansett hvor stor kulehammer han bruker. Så stabilt er dette materialet.

Det er hyggelig å kunne sette et navn på et slikt kunstverk, Philip Henderson heter kunststoff-guruen hos Rizk. Han er en gammel Formel 1-mann, og var kompositt-sjefen hos Benetton, blant annet i de to årene da Michael Schumacher hentet hjem VM til dem.

Jaguar-brøl
Under panseret kan du finne en 4,2-liters rekkesekser fra Jaguar, akkurat en slik du også ser på E-Typer.

Eller du kan be om en Jaguar V12-motor, og da er vi nesten tilbake til start, for DBR2 ble opprinnelig bygget i forbindelse med et Lagonda-prosjekt DP 166, og der var nemlig motoren en William Watson-designet Lagonda V12.

Eller, hvis du vil være helt uten bekymringsrynker bestiller, du bilen med en LS3 Corvette V8-motor. Da får du også en sekstrinns kasse eller en automat – Jaguarene er alle utstyrt med femtrinns.

Alle hjulene henger uavhengig av hverandre, men det er ikke skivebremser rund baut. For de bak sitter nemlig i midten, ved diffen – akkurat som på E-Type det også, men forhåpentlig enklere å operere.

Vi får foreløpig ikke høre noe om prestasjonene. Men dette er ikke en bil som skal kjøre fort. Til det er den alt for lite strømlinjeformet, og nede i denne brønnen vil besøkende ha det ikke så veldig bra.

For dette er den type aerodynamikk som gir overkroppen din orkan fra alle kanter på en gang så snart du treffer 120 km/t.

Hva som imidlertid ser veldig komfortabelt ut, er setene. Og ganske riktig, de er ombygde kontorstoler fra Herman Miller og heter Aeron. Jeg tror du får dem hos Haraldssøn for en 12.000 kroner pr. stk.

Hemmeligheten er den herlige nettingtekstilen som henger i et smart rammeverk. Slik at det hele tilpasser seg perfekt kropp og vekt, samtidig som luften sirkulerer. Nesten like genialt som de opprinnelige webbing-setene på 2 CV.

Wa-el Rizk sier at bilen skal bygges i 50 eksemplarer og så er det stopp. Men at han også har noen ideer etter denne.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer