Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye Audi A6 er på ingen måte spartansk utstyrt selv i basisversjon, men er du villig til å krysse av på ekstrautstyrslisten, forvandles den til en drømmebil for gadget-elskeren. Med mer aluminium og stållegeringer enn noen gang, har Audi nok en gang spilt vektkortet. A6 er lettere enn rivalene, noe som gjør den raskere og mer effektiv. Målet har vært at den heller skal assosieres med storebrødrene A7 og A8 i stedet for å være en stor A4. Utseendemessig har Audi lykkes godt. Den er betydelig skarpere enn forgjengeren, selv om den ved første øyekast kan minne om en liten A8. Taklinjen bærer bud om sportslighet mens fronten fortsatt har beholdt mye av ”her kommer jeg” inntrykket som har vokst frem gjennom de siste 10 årene. Nye lykter, der du kan velge LED-hovedlys, bidrar til et mer aggressivt og moderne uttrykk. Fortsetter der de slapp
Audi har bidratt sterkt til å legge lista for såkalt opplevd kvalitet. Med nye A6 har de på ingen måte stoppet opp, linken mot storebror A8 er fortsatt sterkt til stede når du sitter bak rattet. Dashbordet buer seg etter frontruten, og i midtkonsollen har man plassert ut det nye grensesnittet for betjening av alt fra navigasjon til radio, luftfjæring eller tilgang til internett. Gjennomgående er følelsen god, enten vi snakker tre, metall eller plast. Under første dag av lanseringen har vi kjørt toppmodellen på dieselsiden, en treliters TDI-motor med Quattro og 245 hestekrefter – med det meste som er å oppdrive av utstyr. Det betyr blant annet et navigasjonssystem som kommuniserer med Google Earth. Det gir tilgang til lang mer informasjon enn man har blitt vant til. Kart og annen informasjon blir presentert på en 6,5-tommers skjerm som kommer glidende ut av dashbordet når bilen startes. Storbilfølelsen styrkes av et svært lavt støynivå, Audi hevder det er klasseledende. Vi venter med å felle en endelig dom til vi har kjørt den på langt grovere, norsk asfalt enn den Italia har å by på. Utstyrsbonanza
Strengt tatt er det ikke så mye av den nye teknologien som nå finnes i Audi A6 vi ikke har sett tidligere. Det som er nytt er at man har samlet mye avansert teknologi som man så langt stort sett har funnet på enda dyrere biler, og flyttet det inn i denne klassen. Her finnes det parkeringsassistent, adaptiv luftfjæring, filskiftvarsler, parkeringsassistent, skiltleser, headup display, nattsynsassistent og en nesten uendelig liste med plass til kryss utenfor. Større akselavstand
Ikke la deg lure av at nye A6 er hårfint kortere enn bilen den erstatter. Den er nemlig bredere, og takket være lenger akselavstand har man fått mer benplass, noe som gir meget god plass til fire fullvoksne i bilen. Bagasjeromsmessig klasser A6 inn med 530 liter, noe som plasserer den mellom BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse. Økt akselavstand får også flere effekter enn bare for bakseteplassen. Den har gitt A6 betydelig mindre overheng både foran og bak. Det betyr både et mer sportslig utseende, men bidrar også til å gi bilen en bedre balanse. Balansert
Audi har ikke tatt noen sjanser når det kommer til selve kjøreopplevelsen. Det kan virke litt vel forutsigbart, men fortsatt oppleves A6 som mindre sportslig enn 5-serie. I forhold til E-Klasse har man kommet et steg nærmere på komfortsiden. Høres det ut som den faller mellom to stoler? Det kan like gjerne oppleves som en god balanse. Utstyrt med luftfjæring til snaut 25.000 kroner kan du ytterligere utjevne forskjellene og få enda mer av ja takk begge deler. Noe av årsaken til nye A6 har blitt en fin kjørebil ligger i vekten. Dagens testbil er riktignok ikke noen utpreget lettvekter med sine 1720 kilo, men ser man på innstegsmodellen med toliters diesel og forhjulstrekk, er vi nede i 1575 kilo. Lettvektsteknologien kjenner du når du for eksempel åpner en dør eller bagasjeromslokket. Men uten at det går på bekostning av den solide, massive følelsen som man gjerne ønsker fra en dyr, eksklusiv sedan. Beintøffe konkurrenter
Det er ingen tvil om at både 5-serie og E-klasse er mektige motstandere i denne klassen. Det mangler fortsatt litt av kontakten med underlaget og den direkte styrefølelsen som BMW er elsket for. Man kunne selvsagt skylde på den elektromekaniske styringen i A6, om det ikke var for at BMW opererer med akkurat det samme. Esset i ermet for Audi er opplagt firehjulstrekksystemet. Det er bare en liten hake, og det er at det offisielt ikke foreligger noen planer om å utstyre den firesylindrede toliteren med dette. Dermed må den som vil ha Quattro bare finne seg i at ”billigste” utgave som drives på alle fire, er 2,8-liters FSI som starter på 655.800 kroner. Stasjonsvognutgaven, A6 Avant, kommer mot slutten av året. Følgende alternativer er tilgjengelig fra introduksjonen: 2.0 TDI 163 hester kr 471.200 2.0 TDI 177 hester kr 492.400 3.0 TDI 204 hester multitronic kr 618.100 3.0 TDI 245 hester quattro S tronic kr 764.200 2.8 FSI 204 hester multitronic kr 599.100 2.8 FSI 204 quattro S tronic kr 655.800 3.0 TFSI 300 hester quattro S tronic kr 911.300
Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse, Jaguar XF
|