img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Slik er nye Audi A6
FØRSTEINNTRYKKET: Syvende generasjon A6 er klar for veien. Søkklastet med teknologi, særlig om du betaler for det.

Nye Audi A6 er på ingen måte spartansk utstyrt selv i basisversjon, men er du villig til å krysse av på ekstrautstyrslisten, forvandles den til en drømmebil for gadget-elskeren.

Med mer aluminium og stållegeringer enn noen gang, har Audi nok en gang spilt vektkortet.

A6 er lettere enn rivalene, noe som gjør den raskere og mer effektiv. Målet har vært at den heller skal assosieres med storebrødrene A7 og A8 i stedet for å være en stor A4.

Utseendemessig har Audi lykkes godt. Den er betydelig skarpere enn forgjengeren, selv om den ved første øyekast kan minne om en liten A8.

Taklinjen bærer bud om sportslighet mens fronten fortsatt har beholdt mye av ”her kommer jeg” inntrykket som har vokst frem gjennom de siste 10 årene.

Nye lykter, der du kan velge LED-hovedlys, bidrar til et mer aggressivt og moderne uttrykk. 

Fortsetter der de slapp
Audi har bidratt sterkt til å legge lista for såkalt opplevd kvalitet. Med nye A6 har de på ingen måte stoppet opp, linken mot storebror A8 er fortsatt sterkt til stede når du sitter bak rattet.

Dashbordet buer seg etter frontruten, og i midtkonsollen har man plassert ut det nye grensesnittet for betjening av alt fra navigasjon til radio, luftfjæring eller tilgang til internett.

Gjennomgående er følelsen god, enten vi snakker tre, metall eller plast.

Under første dag av lanseringen har vi kjørt toppmodellen på dieselsiden, en treliters TDI-motor med Quattro og 245 hestekrefter – med det meste som er å oppdrive av utstyr.

Det betyr blant annet et navigasjonssystem som kommuniserer med Google Earth. Det gir tilgang til lang mer informasjon enn man har blitt vant til.

Kart og annen informasjon blir presentert på en 6,5-tommers skjerm som kommer glidende ut av dashbordet når bilen startes.

Storbilfølelsen styrkes av et svært lavt støynivå, Audi hevder det er klasseledende. Vi venter med å felle en endelig dom til vi har kjørt den på langt grovere, norsk asfalt enn den Italia har å by på.

Utstyrsbonanza
Strengt tatt er det ikke så mye av den nye teknologien som nå finnes i Audi A6 vi ikke har sett tidligere.

Det som er nytt er at man har samlet mye avansert teknologi som man så langt stort sett har funnet på enda dyrere biler, og flyttet det inn i denne klassen.

Her finnes det parkeringsassistent, adaptiv luftfjæring, filskiftvarsler, parkeringsassistent, skiltleser, headup display, nattsynsassistent og en nesten uendelig liste med plass til kryss utenfor.

Større akselavstand
Ikke la deg lure av at nye A6 er hårfint kortere enn bilen den erstatter.

Den er nemlig bredere, og takket være lenger akselavstand har man fått mer benplass, noe som gir meget god plass til fire fullvoksne i bilen.

Bagasjeromsmessig klasser A6 inn med 530 liter, noe som plasserer den mellom BMW 5-serie og Mercedes E-Klasse.

Økt akselavstand får også flere effekter enn bare for bakseteplassen. Den har gitt A6 betydelig mindre overheng både foran og bak. Det betyr både et mer sportslig utseende, men bidrar også til å gi bilen en bedre balanse.

Balansert
Audi har ikke tatt noen sjanser når det kommer til selve kjøreopplevelsen.

Det kan virke litt vel forutsigbart, men fortsatt oppleves A6 som mindre sportslig enn 5-serie. I forhold til E-Klasse har man kommet et steg nærmere på komfortsiden. 

Høres det ut som den faller mellom to stoler? Det kan like gjerne oppleves som en god balanse. Utstyrt med luftfjæring til snaut 25.000 kroner kan du ytterligere utjevne forskjellene og få enda mer av ja takk begge deler.

Noe av årsaken til nye A6 har blitt en fin kjørebil ligger i vekten.

Dagens testbil er riktignok ikke noen utpreget lettvekter med sine 1720 kilo, men ser man på innstegsmodellen med toliters diesel og forhjulstrekk, er vi nede i 1575 kilo.

Lettvektsteknologien kjenner du når du for eksempel åpner en dør eller bagasjeromslokket. Men uten at det går på bekostning av den solide, massive følelsen som man gjerne ønsker fra en dyr, eksklusiv sedan.

Beintøffe konkurrenter
Det er ingen tvil om at både 5-serie og E-klasse er mektige motstandere i denne klassen.

Det mangler fortsatt litt av kontakten med underlaget og den direkte styrefølelsen som BMW er elsket for. Man kunne selvsagt skylde på den elektromekaniske styringen i A6, om det ikke var for at BMW opererer med akkurat det samme.

Esset i ermet for Audi er opplagt firehjulstrekksystemet. Det er bare en liten hake, og det er at det offisielt ikke foreligger noen planer om å utstyre den firesylindrede toliteren med dette.

Dermed må den som vil ha Quattro bare finne seg i at ”billigste” utgave som drives på alle fire, er 2,8-liters FSI som starter på 655.800 kroner.

Stasjonsvognutgaven, A6 Avant, kommer mot slutten av året.

Følgende alternativer er tilgjengelig fra introduksjonen:

2.0 TDI 163 hester     kr 471.200

2.0 TDI 177 hester     kr 492.400

3.0 TDI 204 hester multitronic          kr 618.100

3.0 TDI 245 hester quattro S tronic   kr 764.200

2.8 FSI 204 hester multitronic           kr 599.100

2.8 FSI 204 quattro S tronic kr 655.800

3.0 TFSI 300 hester quattro S tronic kr 911.300

 

FAKTA Audi 3.0 TDI 245 hk quattro S tronic

Motor:

V6 diesel, 2967 ccm

Effekt:

180 kW (245 hk) v/4000 o/min.
500 Nm v/1400-3250 o/min.

Mål:

492 x 187 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

291,2 cm

Bagasjevolum:

530 liter

Egenvekt m/fører:

1795 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek.

Toppfart:

250 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,60 l/mil

CO2-utslipp:

140 g/km

Pris fra:

kr 764.200

 

Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse, Jaguar XF


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer