Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den digre haikjeften som har dominert hos Peugeot det siste tiåret, er drastisk tonet ned på nye 308, enten du velger 5-dørs, SW eller CC. På den annen side står Peugeot-løven sentralt og ruvende på panseret. Men de viktigste fremskrittene for modellen er de du ikke ser – som at snittvekten er krympet med ca 25 kg, og at alle motorene nå tilfredsstiller de strengeste utslippskrav. Den nye fronten tar seg ikke bare bedre ut – den bidrar også til mindre luftmotstand og er sammen med dekk med lav rullemotstand noen av elementene som sørger for lavere utslipp. Lavutslipp
Modellen som kan skilte med lavest utslipp benytter Peugeots e-HDi Stop&Start teknologi i kombinasjon med en 1,6-liters HDi FAP motor med 112 hk. Modellen kan skilte med et CO2-utslipp på 98 g/km, ett gram mindre enn en Golf BlueMotion med 105 hk. e-HDi kan leveres i kombinasjon med 6-trinns manuell eller EMG girkasse. Peugeot tilbyr åtte forskjellige motorer til 308 – fire for bensin og like mange for diesel. HK-spennet er fra 98 til 200 for bensinutgavene og fra 92 til 163 for dieselutgavene. De nye 308-modellene ventes til Norge i mai.
|