Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Helt rå Mads Østberg! Mads Østberg har i dag knust samtlige konkurrenter i sitt debutløp som fabrikkfører. Slikt blir lagt merke til. |
||||||||||||||||
Det startet bra for 23-årongen fra Moss på torsdagens korte publikumsetappe. Der slo han rutinerte Henning Solberg i duell, og sikret seg en sjetteplass totalt, riktignok etter at Henning hadde parkert noen sekunder i snøfonna. På fredagens første etappe, SS2, slo Mads sin nærmeste utfordrer, Mikko Hirvonen, med ett sekund. Men han var for eksempel 18 sekunder foran Petter Solberg og 42 sekunder foran Sebastien Loeb og Henning Solberg. På SS3 var svenske PG Andersson raskest, men bare sekundet foran Mads som knep andreplassen. Petter Solberg var 11 sekunder bak, Henning 21 og Loeb 28. Ny etappeseier ble det til Mads Østberg på SS4 – nå med Henning Solberg som nærmeste utfordrer 5 sekunder bak. Petter var 18 bak og Loeb 37. Klar ledelse
I sammendraget etter fire etapper har dermed Mads Østberg sikret seg et solid forsprang. Til nærmeste utfordrer, Mikko Hirvonen, skiller det 24,8 sekunder. Petter Solberg er på tredjeplass, 45,6 sekunder bak Mads. Bak ledertrioen er det tett i kampen om tredjeplassen mellom Jari-Matti Latvala i Fiesta WRC (+ 1.19,8), Patrik Sandell i en Fabia Super 2000 (+ 1.20,0), Henning Solberg i Fiesta WRC (+ 1.21,4) og Eyvind Brynildsen i en Fabia Super 2000 (+ 1.27,5). Egentlig burde Sandell og Brynildsen være sjanseløse i sine Super 2000-biler som mangler ca 50 hester sammenlignet med WRC-bilene, men snødekte veier gir ikke de kraftigste bilene samme fordel som på grus eller tørr asfalt. Ulike forhold
Rekkefølgen på veien er også noe som skiller førerne i stor grad. Loeb og Petter er blant de fremste på veien og må dermed ”brøyte” spor for sine konkurrenter. Mads og Henning kjører et stykke ned i feltet og drar fordeler av det. Det samme gjelder Super 2000-bilene. Dermed er Citroëns fabrikkførere nede på beskjedne plasseringer – Ogier er nr 8 og har tapt 1.35,0 til teten mens Loeb følger på plassen bak, 1.46,7 bak Østberg. PWRC
En annen som virkelig imponerer i Sverige er Anders Grøndahl som kjører en Subaru Impreza Gruppe N-bil. Han har vært raskest i sin klasse, PWRC, på tre av fire fartsprøver så langt. Dermed har drammenseren opparbeidet seg et forsprang til nærmeste utfordrer, Patrik Flodin, på over minuttet. I ettermiddag skal de samme tre prøvene kjøres om igjen, og da blir det trolig jevnere forhold for de som ligger fremst og lenger bak i feltet. Selv om Mads Østberg har hatt store fordeler av forholdene, er det en imponerende innsats den ungen føreren har gjort i sin debut som fabrikkfører for Ford. BilNorge.no følger Rally Sweden gjennom hele helgen. Alle resultater finner du på www.wrc.com SE HVA PETTER SOLBERG SIER OM SIN NYE CITROËN DS3 WRC:
|