Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Velger verksted av gammel vane Svært mange bileiere er ukjent med at de kan bruke frittstående verksteder uten å miste fabrikkgarantien eller stempelet i serviceheftet, viser en ny undersøkelse. |
||||||||||||||||
Bare halvparten av alle nordmenn vet at fabrikkgarantien på bilen gjelder selv om service og reparasjoner gjøres på et frittstående verksted, viser en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). En fjerdedel av de spurte har ikke tenkt over hva retten til å velge verksted innebærer. Den siste fjerdedelen tror de mister fabrikkgarantien ved å gå utenom merkeverkstedet, eller svarer at de ikke vet. – EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder. Det er mye å spare på å sammenligne verkstedtilbud, så det er synd ikke flere kjenner til denne valgmuligheten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL. Folk flest tror imidlertid ikke den ene typen verksteder gir bedre eller sikrere service enn den andre. – 41 prosent mener det ikke er noen forskjell. 36 prosent holder på merkeverkstedet, ni prosent holder på de frittstående mens 14 prosent svarer vet ikke. Gamle vaner ser dermed ut til å være det som hindrer folk fra å shoppe verkstedtjenester i større grad, sier Arild Hansen. Pris er den viktigste faktoren når folk skal velge verksted, ifølge undersøkelsen. Service kommer på andre plass. Tilgjengelighet og betegnelsen som merkeverksted deler fjerdeplassen, og nevnes begge av 13 prosent av de spurte. – Hvis flere forbrukere virkelig begynner å velge i tråd med disse kriteriene, vil vi nok se en større bevegelse blant verkstedkundene i årene fremover, sier Arild Hansen. Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden. I dag står alle fritt til å velge verksted så lenge verkstedet benytter originaldeler eller godkjente deler av tilsvarende kvalitet. Frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer for alle typer reparasjoner, og de kan sette stempel i bilens servicehefte etter utført intervallservice. Kilde: Pressemelding
|