Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye miljøtiltak for Bertel O. Steen Kortere sjøreise for biler som importeres og flere biler og deler over på tog. Det er blant de miljøtiltakene ti BOS. Konsernet har nylig tatt Klimaløftet. |
||||||||||||||||
- En miljøstrategi ble vedtatt våren 2010 og skal gi konsernet en tydelig miljøprofil, vise våre ambisjoner og at vi forplikter oss i det videre arbeidet, sier miljøsjef Henning Larsen i Bertel O. Steen. - Allerede i 2002 ble noen av våre forhandlere miljøfyrtårnsertifisert, men det er først nå vi har systematisert arbeidet og utarbeidet en overordnet strategi for arbeidet, sier han. Miljøprogram
Det er etablert et program for det videre miljøarbeidet under fellesnavnet BOS MiljøSmart. Programmet består av tre steg avhengig av hvilket nivå virksomheten ønsker å gå for. Steg 1 handler om å skape bevisstgjøring hos den enkelte forhandler, mens steg 2 og 3 ender i enten Miljøfyrtårn eller ISO 14001 sertifisering.
Ved utgangen av 2010 er tre av Bertel O. Steen sine bilforhandlere miljøsertifiserte som Miljøfyrtårn, og ytterligere fem er i gang med prosesser som leder fram til miljøsertifisering.
Alle virksomheter har avtaler med godkjente renovatører om forsvarlig avfallsbehandling, og gjennom medlemskap i “Grønt Punkt Norge” er man sikret miljøvennlig behandling og gjenvinning av emballasje.
Forankret på toppen
- Miljøtiltakene vi nå setter i system er smarte og forretningsdrivende, sier Morten Brønstad. Han er administrerende direktør for BOS Detalj, som omfatter alle Bertel O. Steen-eide bilforhandlere.
- En så stor aktør som Bertel O. Steen ønsker å ta samfunnsansvar og målet er at hele konsernet skal etablere gode miljørutiner, med blant annet klimaregnskap, innen 2015. Vi eier og forvalter en betydelig eiendomsmasse og potensialet for energieffektivisering og dermed både spare miljøet og spare kroner er stort, sier Brønstad.
Det vil kreve noe investering i mer smarte bygg, men på sikt vil det lønne seg, tror Brønstad.
I tillegg til å tilfredsstille gjeldende lover og regler vil økt innsats på miljøsiden gi konsernet konkurransefortrinn. Dette gjelder særlig innenfor næringssalg, der det blir vanskelig å vinne anbudsrunder i fremtiden uten en klar miljøforpliktelse.
- At vi tar ansvar for miljøet, bedrer også vårt omdømme og gjør oss til en mer attraktiv arbeidsplass.
- Vi jobber kontinuerlig med våre leverandører for å finne gode løsninger som både sparer miljøet og betyr at veien fra fabrikk til forhandler og videre til kunden blir kort og kostnadseffektiv. Konkrete tiltak handler om å ha bilene kortere tid på sjøen og frakte flere biler og bildeler på tog, sier han.
|