Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er helt tydelig på Hyundais modelloffensiv at de mener alvor når de tar sikte på stjernene. Konsernet er allerede nr. 5 blant verdens bilprodusenter, og de skal enda høyere lover de. Med en ny Sonata, i40 heter den nå for å indikere at den hører til den europeiske fabrikken, på den ene siden, og en lekker liten Scirocco-utfordrer – Veloster – på den andre, går de main stream og sexy på samme tid. Og de gjør det dyktig. Potensiell volumselger
For å ta i40 først. Den kommer til Norge til sommeren, først som stasjonsvogn (sedanen kommer først sent på høsten) og de skal selge forsiktige 800 av dem i år. Dette er en bil som helt sikkert tåler ambisjoner på 2000 per år (Peugeot tar sikte på så mange av 508 i år, og Avensis skal selge ca. 4000), men organisasjonen må nok venne seg til det. Getz og Elantra er vel de eneste modellene som det har vært solgt flere enn 1000 av i løpet av ett år, Sonata greide det også, men bare i 1995. Men så, i 2009, brøt de ”europeiske” i20 og i30 tusen-grensen. Det tar de sikte på i år også – og får følge av ix35. Årets planlagte 5.630 solgte personbiler, vil faktisk gjøre Hyundai til nr. 9 på importørstatistikken, opp fra fjorårets 12. plass. Fra nå av kan vi vel regne med at firesifret blir normalen og ikke unntaket. Europa-look
Hyundai viste i40 statisk halvannen uke før skal debutere i Genève. Den ser bra ut, den er 470 cm lang, og gir inntrykk av å være en veldig voksen bil, med såpass mange muskler at den markerer seg mot de forholdsvis banale formene til Passat og Avensis. Selv trodde jeg bilen var designet hos de forholdsvis avanserte folkene som jobber under Thomas Bürkle i Rüsselsheim, men de påstår at bilen er designet i Korea, der den også skal bygges. Men med prefixet ”i” foran modellnavnet, er det i hvert fall fortalt at denne bilen er øremerket verken USA eller Asia, men er en ren Euro-utgave. Rommelig
Hyundai oppgir selv at bilen er klasse-best når det gjelder hode- skulder- og benrom foran, og at bagasjeplassen fra 553 til 1719 liter også er på topp i D-segmentet. Ikke lett å avgjøre på en slik visning hvor man ikke kan hoppe fra bil til bil. ”Den mest komfortable transporten i klassen” er naturlig nok også vanskelig å verifisere med fyrverkeri og bilen parkert mellom festdekkede bord inne i en hall. Det er derimot ingen grunn til å tvile på at den har 277 cm akselavstand og vil komme med en rekke Euro V-motorer. De byr på diesel- og bensindrift og strekker seg fra 115 til 177 hk (eller skal vi heller si, fra 113 gram og oppover). Full liste over elektroniske hyllevarer, selvfølgelig, selv om oppvarmet ratt kanskje fremdeles ikke er det vanligste i dette segmentet. Utfordrer
Det som virkelig imponerer er at Hyundai tar mål av seg til å konkurrere med Avensis om en topp-fem-plass i segmentet i Europa neste år. 60.000 slike skal de selge i 2012, og de regner med at segmentet vil øke med nesten 13 prosent de neste årene og ende på 890.000 enheter i 2016. Det skal ikke ta lang tid før vi vet mer om denne bilen, for eksempel om hvordan den oppfører seg på landeveien. Men muligens vil det ta enda kortere tid før vi kan fortelle noe viktig om Veloster, deres nye sportscoupé. To pluss en
For selv om heller ikke den skal lanseres her hjemme før på sommeren, er allerede det første eksemplaret på vei til Drammen Bilhavn. To ting gjør denne ganske unik. Den er den første produksjonsmodellen på denne siden av Saturn SC1 og SC2 (for ca. 10 år siden) med to dører for fortau-siden og en dør på førersiden. Og den er utstyrt med Hyundais første dobbel clutch transmisjon. Og husk på dette, for denne er grunnlag på punkt 1 for min liste (aller nederst på denne siden) om hva som skal til for at Hyundai virkelig skal erobre verden. Girkassen er koblet til en 1.6-liters bensinfirer på 140 hester, så som bombe betraktet er den ganske fredelig. Fabrikken skryter da heller ikke på seg mer enn 201 km/t og 9,8 sekunder til hundre. Attraktiv
Men den ser ganske grei ut, annerledes nok til at den kanskje kommer til å fenge, og tre dører på den måten blir jo alltid noe å snakke om. Et salgsmål på 250 enheter i år er kanskje heller ikke umulig – den skal koste ”noe under Scirocco”. Men det er kanskje verd å minne om at Scirocco ikke har vært i nærheten av slikt salgsvolum, verken i fjor eller året før. Bilen har en akselavstand på 265 cm og måler 422 x 179 (pluss speil) x 140 cm - det vil si lenger akselavstand og marginalt kortere enn Scirocco. Ellers nesten identisk – til og med vekten, 1255, speiler Folkevognens.
FIRE GRUNNER TIL AT HYUNDAI ENNÅ IKKE ER KANDIDAT TIL TOPP-POSISJON Dette er skrevet med den overbevisning at viktige meldinger som denne blir oversatt av importøren og sendt rett til produsenten. Og fremdeles svikter Hyundai sterkt på små, men viktige punkter. Punkt 1:
Ved presentasjonen spurte jeg om ”DSG”-kassa ville komme i andre modeller enn Veloster. Svaret var et klart nei, hvilket er bare dumt. Man skulle selvfølgelig svart at ”Slike transmisjonssystemer kommer i mange andre modeller, men vi vil først samle litt erfaring her.” Punkt 2:
De lanserer fremdeles biler med dumme navn. Veloster er kanskje ikke helt galt, men konseptbilen fra Detroit som også kommer til Genève, heter Curb. Curb betyr Fortauskant, det er jo teit nok som bilnavn i seg selv, men som verb kan curb bety hindre eller hemme eller holde tilbake, og da blir det jo helt idiotisk. Et alternativt navn Hyundai jobbet med var Kone. Det bare bekrefter det jeg sier. Punkt 3:
Siden prestisje-hovedkvarteret i Offenbach utenfor Frankfurt ble åpnet for fem år siden, har anlegget utenfor sett ut som en jalla bruktsjappe. Der står det parkert møkkete biler, noen nye, noen brukte, med stygge og merkelige plakater i frontrutene. Makan har jeg aldri sett ved noe produsent-hovedkvarter. Punkt 4:
Fremdeles er de utstilte bilene som brukes ved de statiske presentasjonene fulle av dritt. Åpner du hanskerommet finner du build-sheets – dokumentene fra samlebåndet. Eller, enda bedre, notat-boken som alle som har kjørt bilen, må fylle ut med kilometer, dato, tid og hva som gikk gæærnt denne gangen. Noe skal de riktignok ha, at papirbeskyttelsene der man setter føttene, var fjernet denne gangen. Nå ble det gummimattelyd da vi satte oss inn.
|