img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
70 bilder i galleri
Hyundais Passat
Frem til nå har vel ikke Hyundai dekket mer enn 30-40 prosent av markedet. Men den nye i40 øker angrepsflaten. Og Veloster gjør merket litt mer sexy.

Det er helt tydelig på Hyundais modelloffensiv at de mener alvor når de tar sikte på stjernene. Konsernet er allerede nr. 5 blant verdens bilprodusenter, og de skal enda høyere lover de.

Med en ny Sonata, i40 heter den nå for å indikere at den hører til den europeiske fabrikken, på den ene siden, og en lekker liten Scirocco-utfordrer – Veloster – på den andre, går de main stream og sexy på samme tid. Og de gjør det dyktig.

Potensiell volumselger
For å ta i40 først. Den kommer til Norge til sommeren, først som stasjonsvogn (sedanen kommer først sent på høsten) og de skal selge forsiktige 800 av dem i år.

Dette er en bil som helt sikkert tåler ambisjoner på 2000 per år (Peugeot tar sikte på så mange av 508 i år, og Avensis skal selge ca. 4000), men organisasjonen må nok venne seg til det. 

Getz og Elantra er vel de eneste modellene som det har vært solgt flere enn 1000 av i løpet av ett år, Sonata greide det også, men bare i 1995. 

Men så, i 2009, brøt de ”europeiske” i20 og i30 tusen-grensen. Det tar de sikte på i år også – og får følge av ix35. Årets planlagte 5.630 solgte personbiler, vil faktisk gjøre Hyundai til nr. 9 på importørstatistikken, opp fra fjorårets 12. plass.

Fra nå av kan vi vel regne med at firesifret blir normalen og ikke unntaket.

Europa-look
Hyundai viste i40 statisk halvannen uke før skal debutere i Genève. Den ser bra ut, den er 470 cm lang, og gir inntrykk av å være en veldig voksen bil, med såpass mange muskler at den markerer seg mot de forholdsvis banale formene til Passat og Avensis.

Selv trodde jeg bilen var designet hos de forholdsvis avanserte folkene som jobber under Thomas Bürkle i Rüsselsheim, men de påstår at bilen er designet i Korea, der den også skal bygges. 

Men med prefixet ”i” foran modellnavnet, er det i hvert fall fortalt at denne bilen er øremerket verken USA eller Asia, men er en ren Euro-utgave.

Rommelig
Hyundai oppgir selv at bilen er klasse-best når det gjelder hode- skulder- og benrom foran, og at bagasjeplassen fra 553 til 1719 liter også er på topp i D-segmentet. Ikke lett å avgjøre på en slik visning hvor man ikke kan hoppe fra bil til bil.

”Den mest komfortable transporten i klassen” er naturlig nok også vanskelig å verifisere med fyrverkeri og bilen parkert mellom festdekkede bord inne i en hall.

Det er derimot ingen grunn til å tvile på at den har 277 cm akselavstand og vil komme med en rekke Euro V-motorer. De byr på diesel- og bensindrift og strekker seg fra 115 til 177 hk (eller skal vi heller si, fra 113 gram og oppover).

Full liste over elektroniske hyllevarer, selvfølgelig, selv om oppvarmet ratt kanskje fremdeles ikke er det vanligste i dette segmentet.

Utfordrer
Det som virkelig imponerer er at Hyundai tar mål av seg til å konkurrere med Avensis om en topp-fem-plass i segmentet i Europa neste år. 60.000 slike skal de selge i 2012, og de regner med at segmentet vil øke med nesten 13 prosent de neste årene og ende på 890.000 enheter i 2016.

Det skal ikke ta lang tid før vi vet mer om denne bilen, for eksempel om hvordan den oppfører seg på landeveien. Men muligens vil det ta enda kortere tid før vi kan fortelle noe viktig om Veloster, deres nye sportscoupé.

To pluss en
For selv om heller ikke den skal lanseres her hjemme før på sommeren, er allerede det første eksemplaret på vei til Drammen Bilhavn. 

To ting gjør denne ganske unik. Den er den første produksjonsmodellen på denne siden av Saturn SC1 og SC2 (for ca. 10 år siden) med to dører for fortau-siden og en dør på førersiden. 

Og den er utstyrt med Hyundais første dobbel clutch transmisjon. Og husk på dette, for denne er grunnlag på punkt 1 for min liste (aller nederst på denne siden) om hva som skal til for at Hyundai virkelig skal erobre verden.

Girkassen er koblet til en 1.6-liters bensinfirer på 140 hester, så som bombe betraktet er den ganske fredelig. Fabrikken skryter da heller ikke på seg mer enn 201 km/t og 9,8 sekunder til hundre.

Attraktiv
Men den ser ganske grei ut, annerledes nok til at den kanskje kommer til å fenge, og tre dører på den måten blir jo alltid noe å snakke om.

Et salgsmål på 250 enheter i år er kanskje heller ikke umulig – den skal koste ”noe under Scirocco”. Men det er kanskje verd å minne om at Scirocco ikke har vært i nærheten av slikt salgsvolum, verken i fjor eller året før.

Bilen har en akselavstand på 265 cm og måler 422 x 179 (pluss speil) x 140 cm - det vil si lenger akselavstand og marginalt kortere enn Scirocco. Ellers nesten identisk – til og med vekten, 1255, speiler Folkevognens.

           

FIRE GRUNNER TIL AT HYUNDAI ENNÅ IKKE ER KANDIDAT TIL TOPP-POSISJON

Dette er skrevet med den overbevisning at viktige meldinger som denne blir oversatt av importøren og sendt rett til produsenten. Og fremdeles svikter Hyundai sterkt på små, men viktige punkter.

Punkt 1:
Ved presentasjonen spurte jeg om ”DSG”-kassa ville komme i andre modeller enn Veloster. Svaret var et klart nei, hvilket er bare dumt. Man skulle selvfølgelig svart at ”Slike transmisjonssystemer kommer i mange andre modeller, men vi vil først samle litt erfaring her.”
Punkt 2:
De lanserer fremdeles biler med dumme navn. Veloster er kanskje ikke helt galt, men konseptbilen fra Detroit som også kommer til Genève, heter Curb.

Curb betyr Fortauskant, det er jo teit nok som bilnavn i seg selv, men som verb kan curb bety hindre eller hemme eller holde tilbake, og da blir det jo helt idiotisk. Et alternativt navn Hyundai jobbet med var Kone. Det bare bekrefter det jeg sier.

Punkt 3:
Siden prestisje-hovedkvarteret i Offenbach utenfor Frankfurt ble åpnet for fem år siden, har anlegget utenfor sett ut som en jalla bruktsjappe. Der står det parkert møkkete biler, noen nye, noen brukte, med stygge og merkelige plakater i frontrutene. Makan har jeg aldri sett ved noe produsent-hovedkvarter.
Punkt 4:
Fremdeles er de utstilte bilene som brukes ved de statiske presentasjonene fulle av dritt. 

Åpner du hanskerommet finner du build-sheets – dokumentene fra samlebåndet. Eller, enda bedre, notat-boken som alle som har kjørt bilen, må fylle ut med kilometer, dato, tid og hva som gikk gæærnt denne gangen.

Noe skal de riktignok ha, at papirbeskyttelsene der man setter føttene, var fjernet denne gangen. Nå ble det gummimattelyd da vi satte oss inn.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer