Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har vel ikke vist den på BilNorge.no kanskje, men i Genève i fjor viste Kourosh Mansory sin egen utgave av Bugatti Veyron. Opera-interesse Vincero het Bugattien hans. Jeg går ut fra at mesteparten av den kultureliten som bruker BilNorge.no selvfølgelig vet at Vincero er noe av det siste som synges i ”Nessun Dorma”, avslutningsarien i Turandot. Som altså slett ikke er av Wagner, men vel så italiensk som det kan få blitt, av Giacomo Puccini. Men når han forteller meg at denne nye bilen, som debuterer i Genève, skal hete Cormeum, er alt i orden. Men ikke fortell meg at også dette er en opera-arie, for her er vi inne på det jeg kaller desidert annenklassisk musikk. Jeg har i hvert fall ikke kommet over ”Vide Cor Meum” i andre sammenhenger enn i en ganske døv film som het Hannibal, der to herrer er på en utendørs turistopera i Firenze og hører denne såkalte arien (som for øvrig var spesialskrevet for filmen av Hans Zimmer, en tysk samlebåndskomponist). Lettere og stivere Denne gangen har de altså tatt den ferskeste gullwingen fra Mercedes. De har oppet motoren fra 571 til 660 hester. Samtidig har de slanket bilen, 90 kg mindre monner utvilsomt. Dette er to unike argumenter til fordel for denne utgaven. Et tredje argument som ikke er helt unikt, men nesten, er at det skal bare bygges 15 eksemplarer av den. Selv om den ser nesten identisk ut med originalen, har det skjedd mye. Taket og dørene er erstattet av egne komponenter som er både lettere og stivere. Foran har Mansory erstattet støtfangeren med et skikkelig skjørt som hevdes å minske løftet foran. Større luftinntak og nye LED-lys gir også fronten en ganske ny personlighet. Aerodynamikk Også rundt hjulene, foran og bak, kommer det nye elementer, og bilen har blitt litt lenger både foran og bak. Sideskjørt, hekk og ny hekkspoiler er også med på å bygge en helt ny aerodynamikk-pakke. Nye hjul selvfølgelig, 11 x 12 tommers felger med 30-profil dekk foran og 25 bak, i en spesiell Michelin-versjon. Nye fjærer og dempere er med på å senke tyngdepunktet med 20 mm. Selvfølgelig møter interiøret det som har skjedd utendørs. Nye materialer, ny søm i det utsøkte skinnet, nye metaller i pedalene, et nytt ratt, fremdeles med airbag selvfølgelig – listen er omfattende. Det beste (for noen) er at Mansory også kan love mer. De forteller at med litt mer motormapping og andre grep, for eksempel kompressor-mekking, har de allerede en 800 hesters motor på bremsebenken.
|