img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Aventador inntar Genève
Etter måneder med spekulasjoner, spionbilder og smådrypp rullet endelig den nye superbilen fra Sant’Agata inn på scenen.

Lamborghini Aventador LP700-4 er bilens fulle navn. Ikke helt overraskende har man hentet mange av designgrepene fra fjorårets Lamborghini Reventon.

Mens silhuetten ikke er ulik den utgående Murcielagoen, består etterfølgeren av betydelig flere elementer som det tar litt tid å venne seg til.

Det kan se ut som man har hatt et ønske om å gjøre bilen mer tredimensjonal. Jo da, jeg vet at den er det allerede, men legg merke til dørene, den spisse nesen og hekken som går ut i en spiss.

Aerodynamisk
Under LP700-4 er det flatt, og dette sammen med en trestegs utfoldbar spoiler, skal bidra til mer marktrykk og bedre kjøreegenskaper.

Spoileren ligger enten flatt, den går opp i fire graders vinkel for å gi stabilitet under høy hastighet, eller til elleve grader for mer marktrykk i mellomhastigheter.

Luftinntakene har fått sorte rammer, og foran preges bilen av Y-formede LED-kjørelys, som ligger rundt bi-xenon-lysene.

478 centimeter lang, 203 cm bred og bare 113,6 cm høy. Det gjør at den er både lenger, smalere og en millimeter høyere enn Murcielago.

Aventador
Navnet har Lamborghini hentet fra en okse som fikk Trofeo de la Peña La Madroñera for sin utholdenhet på Saragossa Arena i 1993, og oksekrefter er det da også under glasslokket bak setene.

En ny V12-motor på 6,5 liter gir friske 700 hestekrefter ved 8250 omdreininger, mens dreiemomentet ikke er mindre imponerende. 690 Nm dukker opp ved 5500 omdreininger, og man trenger ikke å være spåmann for å forstå at dette gjør vei i vellinga.

Kreftene kanaliseres ut til alle fire hjul via en syvtrinns automatisert manuell girkasse.

Ifølge Lamborghini skal kraftverket by på en velavrundet momentkurve med okselignende krefter i alle situasjoner, spontan reaksjon, og ikke minst - en lyd som er fintunet til det ytterste.

SE VIDEO FRA PREMIEREN:
(Teksten fortsetter under)

 

Alle harde fakta taler da også for seg.

0-100 går unna på 2,9 sekunder, mens toppfarten skal være 352 kilometer i timen.

Med 255/35 ZR19 foran og 335/30 ZR20 bak, viser F1-dekkleverandør Pirelli at de også kan gjøre jobben på gata.

For den som planlegger å bestille seg en Aventador, foreslår jeg at man setter i kryss på utstyrslista som gir gjennomsiktig motordeksel, det er som vanlig god italiensk brukskunst.

Ikke dobbelclutch
Lamborghini styrer langt unna toclutchkasser med den forklaring at dagens løsning er lettere og at man stadig forbedrer girkassa. 40 prosent raskere enn den som sitter i Gallardo, og i følge italienerne er dette den mest emosjonelle girkassa noen gang.

Stabilitetskontrollen kan sammen med girskift, gassrespons, differensial og styring tilpasses ved å velge Strada (vei), Sport eller Corsa (bane) i Drive Select Mode systemet.

Til tross for at det er mer elektronikk enn noen gang, har man også jobbet med vekt.

LP700-4 er den første produksjonsbilen fra Lamborghini som har en karbonfiber monocoque. Nye teknikker betyr at man kan bygge disse raskere og billigere enn tidligere.

I kombinasjon med aluminiumsrammer foran og bak og utstrakt bruk av lettvektsmaterialer, veier bilen 1575kg. Fortsatt litt, men det er 90 kilo mindre enn Murcielago LP640-4. Det betyr at den er raskere, bremser bedre og får bedre kjøreegenskaper.

Også motoren er lettere, og vektdistribusjonen er beholdt med 43:57.

Utslipp – hvem bryr seg egentlig? 398 gram per kilometer er tallet som du nå allerede har glemt.

Den som har vært riktig snill kan kanskje håpe på en av de første Aventadorene til sommeren, og prisen på rundt 2,5 millioner er før Sigbjørn vil ha betalt for de 398 grammene som han ikke glemmer like lett som deg.

SE LAMBORGHINIs PROMO-VIDEO:


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer