Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi hadde jo allerede tømt Renault-skuffen for nyheter etter at vi ga dere alt om Captur for noen uker siden. Trodde vi. For da jeg ruslet bort og skulle gjespe meg gjennom noe jeg allerede kjente så godt, var det noe som ikke stemte. For det første sto DeZir der. Det flate, røde flaket som debuterte i Paris. Det er jo ikke vanlig at de viser noe gammelt når de skal vise noe nytt. SE: DeZir i Paris Og så fikk vi øye på Captur, men det var noe som ikke stemte, for det sto noe med nesten samme farge, kanskje mer honning enn bronse forresten, borte til venstre. SE OGSÅ: Captur fra Renault R-Space het den, og var en av de (forbausende) mange bilene som hadde sluppet forhåndslekkasje. Jeg fikk hele historien, og den gjør at vi har noe å glede oss til. Teamwork Begge rapporterer selvfølgelig til den nye designhøvdingen, Laurens van der Acker, men det er åpenbart at han har utstyrt dem med ganske mye frihet. Samtidig forteller herrene at når de nå gjør konseptbiler, er det ikke som i gamle dager – at de bare leker seg med linjer og temaer uten egentlig å mene noe med det. Nå er konseptbiler basert på skikkelige briefs og har hele tiden sin bakgrunn (eller forgrunn?) i noe som skal bli produksjonsbiler. Hvor mye van der Acker egentlig har med denne serien spennende konsepter å gjøre, aner jeg ikke, for jeg har ikke spurt. De andre sier selvfølgelig at dette er det Laurens som står bak, men da vi snakket med ham på Paris-utstillingen i fjor, var han ganske klar på at DeZir var godt på vei da han ble ansatt. Storfamilie Og jo nærmere vi kommer den siste av de seks, jo nærmere er vi kommet de nye produksjonsmodellene som skal bli resultatene av dette arbeidet. De skissene jeg har sett, tyder på at vi har mye å glede oss til, både i showbiz sammenheng, og til kommende produksjonsmodeller. Funksjonelt Som jeg har spurt om så ofte før – hvorfor kan vi ikke få disse luftige, lyse interiørene snart, hvorfor skal vi fremdeles stenges inne i lukkede cockpit-aktige kapsler? Det er mulig vi kan dele disse konseptene inn i livssyklus-modeller. DeZir er bilen du bruker når du skal kjekke deg og ragge partner. Captur er, som navnet beskriver, en bil du bruker når du er fanget. Når dere er to og skal ut og oppdage verden – og faktisk trenger plass til en Ikea-ekspedisjon nå og da. Aktivitetsrom Det er vel riktig å nevne noe så trist som mekanikken. En liten, tresylindret 900 ccm motor gir deg 110 hestekrefter og avleverer 95 g/km – vi snakker altså om under 0,4 l/mil. Den er allerede produksjonsklar og blir nok å finne i Daimler / Renaults fellesprosjekter. De første bilene med denne modulmotoren dukker opp neste år, sammen med en effektiv dobbelclutch-kasse som på Renaulsk heter EDC. Bilen er kompakt, 425 cm lang, nydelig silhuett, solide hjul, minimum av overheng og helt klare Megane-ambisjoner. Det er en bråta elektroniske hjelpemidler, selvfølgelig, men det som er mest interessant i akkurat dette stadiet, er at Space-pioneren Renault har vist at de slett ikke har mistet grepet og er i stand til å fornye denne oppskriften. Jeg er i hvert fall spent på de tre siste medlemmene av denne familien. SE VIDEO FRA PREMIEREN:
|