img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
Jaguar-konsept fra Bertone
Hva jeg ikke skjønner er hvorfor Jaguar, med sitt sterke designerspråk, går til Bertone for å lære litt om fremtiden. Nå begynner jeg å venne meg til resultatet.

Jaguarer fra Ian Callum-perioden er i hvert fall ikke diskrete. De syns i gatebildet, har arrogant holdning og er preget av en rekke linjer som til sammen snakker ganske høyt om dynamikk.

Dessuten grenser de alle over mot coupé-fasong – noen tydelige limousine-tanker ser ikke ut til å finnes lenger.

Men så dukket B99 opp på Genève-utstillingen. B for Bertone og 99 fordi de skal fylle 100 år neste år. 450 centimeter hyggelige minner fra den gang det var Jaguar-sjefen selv, sir William Lyons, og hans ex-Bristol aerodynamiker, Malcolm Sayer som førte blyantene.

Men det blir helt galt å kalle dette retro. Allikevel, de myke linjene, den tydelige tre-boks oppskriften og det faktum at det finnes ikke en eneste felles strek med dagens Jaguarer (bortsett fra grillen), virker mer fortid enn fremtid.

Men det er umulig å fortelle hvilken fortid jeg tenker på.

Offisielt
Jeg ser ikke bort fra at Jaguar-folket føler at de er i ferd med å male seg selv inn i et hjørne, og at de derfor går utenbys for å få litt hjelp.

Dette er i hvert fall et offisielt Jaguar-prosjekt, både designsjef Callum, og hans nestkommanderende, Julian Thomson, har vært med her.

Sammen med, forresten, Adrian Griffiths, ex-Rover, ex Rolls-Royce (han var blant annet med på å ta frem Bentley Java konseptbilen – Genève 1994). Designsjefen hos Bertone, Mike Robinson, ville gjerne ha med en som virkelig kunne dette segmentet.

Det er kjent at Jaguar planlegger en kompakt saloon om 2-3 år, og dette kan kanskje være basis for den bilen? Litt lenger enn en C-Klasse, men med lavere tak og en meget mer sportslig taklinje ser vi her.

Elegante proporsjoner, korte overheng, og den står fjellstøtt på de fire hjulene. Den visuelle vekten er konsentrert rundt hjulene, mens selve glasspaviljongen er lett og svever nesten over karosseriet.

Dører som åpner i hver sin retning og midtstolpefritt karosseri, gir også et velkommen-inn inntrykk. Og det at denne definitivt ikke er noen fastback, gjør at det virker som den sitter tettere ned på bakhjulene.

Karosseriet er uten en eneste rynke, eller profil eller hva man kaller det. Glatte, store overflater – kall det gjerne klassisk, men moderne klassisk.

Det eneste man egentlig har fiklet med er grillen, som er hentet fra dagens modeller, men her heller den enda mer forover og er også utstyrt med en svak, varm innvendig belysning.

Klassisk
Inni er det heller ikke noe som er felles med dagens modeller – nesten tvert i mot. Her er det masse tre foran passasjer og fører, og fire svære analoge instrumenter holder føreren oppdatert. Jeg vet ikke om det er det jeg synes er det beste materialvalget.

Det er riktignok et tilsynelatende gledelig fravær av brytere og kontakter. De som finnes, er skjult under skyvbare, små paneler i treverket.

Og som en morsom liten vri, for å vise at dette er heller ikke retro, er dørene også kledd i tre, og ikke i skinn som Sir William sikkert hadde foretrukket.

”Luksus er mest mulig av ikkeno’” sier Mike Robinson, ”som på en iPad”.

Hybrid
Det er forresten verd å ta med seg at denne bilen er drevet av et hybridsystem som er utviklet av Bertone Energy – et nytt selskap i denne gruppen som jo sto på avgrunnens rand for bare et par år siden.

Der brukes det en 1,4-liters motor som gir 170 hk som en range extender. El-drift avdelingen består av 2 x 150 kW (204 hk) motorer. Full elektrisk modus gir 100 km rekkevidde, men med forbrenningsmotoren i tillegg snakker vi om 700 km.

Akselavstanden er forresten på 280 cm og bilens avtrykk strekker seg over 450 x 195 cm med 135 cm høyde.

Sammen med denne bilen viste Bertone også forslag til baneraceren basert på B99. En skikkelig GT der karosserimodifikasjoner (250 cm bred) ikke etterlater noen tvil om hva dette er ment som.

5 cm bakkeklaring og helt flat under med en skikkelig ekstraktor og voksne spoilere, bekrefter også at dette er for de seriøse.

Også her har man spesifisert el-drift, men med en motor på hvert hjul og til sammen 980 hk. I denne delen av sportsracing har Jaguar vært før.

 

Bertones Jag-historie ser slik ut:

  • En kort serie av en XK 150-variant i 1957.

  • FT fra 1966, en bil som Financial Times hadde tatt initiativet til. Fire plasser, to dører og kupe-form var oppskriften.

  • Pirana fra 1967, E-type basert og såkalt futuristisk design. Ikke veldig vellykket.

  • Ascot fra 1977, V12 og basert på XJ-S. Den harde kileformen har ikke veldig appell i dag,

  • Og så var det ikke mer før i 2011!

     


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer