Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Minagi-presentasjonen er spennende, ikke bare fordi det var en av topp-ti deltagerne i Genève i år, men også fordi den på den ene siden er fylt til ripa med tekniske nyvinninger, og på den andre siden er et godt eksempel på hva som skjer når en designer forlater skuta. For å ta det første først – for det er raskt gjort. Sent i fjor høst dukket Mazda veldig forsiktig opp med et opplegg de kalte SKYACTIV. Dette er en fellesbetegnelse som går på en rekke teknologiske nyvinninger, blant annet motor- og transmisjonsideer og lav vekt. Vi har beskrevet SKYACTIV her på BilNorge.no Vi har også tidligere beskrevet KODO – det ”nye designspråket”. KODO betyr visstnok bevegelsens sjel eller noe slikt – og er, sammen med for eksempel SKYACTIV, dessverre også typisk for et selskap som fremdeles holder fast ved slagordet Zoom-Zoom! Men designspråket er spennende, for da Mazda viste sin rene konseptbil, Shinari, kunne designsjef Ikuo Maeda presentere den linjen han ville følge. LES OM: Shinari - første KODO-konsept Den forrige designsjefen, Laurens van der Acker hadde nemlig meldt overgang til Renault, og da er det selvfølgelig viktig å gjøre slike folk til ikke-personer. (Det kommer en spennende tysk bil om ikke så lenge, som nok allikevel ikke er designet av en nordmann fordi vedkommende nordmann nå jobber et helt annet sted!). Men da vi intervjuet van der Acker under Paris-utstillingen i fjor, sa han for det første at han egentlig var veldig lei seg fordi han ikke hadde blitt og fullført den nye designfilosofien han hadde innført hos Mazda. Og for det andre sa han at vi hadde ennå ikke sett alt han hadde gjort der. Jeg tror ham, for i Minagi er det masse fra van der Ackers tid. Både Maeda-san og Minagis sjefdesigner, Masashi Nakayama, jobbet tett sammen med den gamle sjefen. Og selv om vi finner noen i-siste-liten Maeda-grep her, er dette et meget vellykket resultat av den konsekvente designlinjen Mazda har ført de siste årene. Du ser selv av bildene at dette er en meget moderne 5-dørs crossover, forholdsvis kompakt (det er mulig det finnes noen mål et sted, jeg har ikke sett dem) og med et helt tydelige Z-line tema over det hele. Fronten er blitt ganske Shinari, og hekken er nok også litt modifisert etter van der Ackers overgang, men det hele virker så produksjonsferdig at denne må ha vært i formen lenge. Det er ingen grunn til å tro at produksjonsmodellen blir særlig annerledes når den debuterer i Frankfurt i september. Det eneste som helt sikkert kommer til å være endret, er at de minimalistiske sidespeilene blir byttet ut med noen brukbare og at hjulene får normale dimensjoner. Innvendig blir historien selvfølgelig helt annerledes. Nå er det nydelig svart skinn med røde, kraftige sting i sterk kontrast, det er krom og indirekte belysning gjennom det hele og lekker bruk av halvtransparente glasselementer i midtkonsollen. Her snakker vi ren sportsbil, og Ikuo Maeda har aldri lagt skul på at han er en sportsbil-fanatiker. Men den interessen må nok tones ned når bilen skal ut på markedet. Noe av det jeg gleder meg mest til med produksjonsbilen er å få høre om vekten. Mazda er vel den eneste bilprodusenten som konsekvent har klart å redusere vekten de siste årene. De andre bare snakker om det. SE MINAGI PÅ VIDEO:
|