img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Slik bygges merkevaren ned
Genève viste i hvert fall tre gode eksempler på merkevaremord. Lancias var det sterkeste.

Jeg sto og så på konseptbilen fra SAAB. Lenge. Gikk rundt den. Så igjen. Og skjønte mindre og mindre.

Var det ikke snakk om en rekreasjon av gamle 93? Elegant, minimalistisk, ren, aerodynamisk. Alt det som Phoenix ikke var.

Det er ikke lenge siden jeg skrev om Jason Castriota, nåværende SAAB-designsjef, som hadde tegnet en bil som de påsto skulle bli verdens raskeste for amerikanske Shelby.

SE SUPERBILEN HER

SAABen hadde noe av det samme, blant annet en rekke masete utenpåklistrete saker som folkeskole-elever med bildrømmer kanskje tror bedrer på strømlinjene. Dette var ikke noen SAAB, dette var en anti-SAAB.

SE: Saab PhoeniX Concept

Noe av den samme følelsen fikk jeg hos Skoda. Skoda ser jeg på som et av de merkene i VW-gruppen som har veldig stor selvstendighet, som er stolt av sin historie og som gjerne flipper litt ut. Forsiktig selvfølgelig, men litt rampete.

I 2003 startet de for alvor den muntre trenden. Da viste de sin Roomster som konseptbil – og alle gledet seg. Det ble ikke mindre morsomt da Yeti dukket opp som konsept i 2005.

Men så kom Joyster i 2006 og begynte faretruende å nærme seg noen av de moderne småbilene og sportscoupéene som dukket opp fra andre deler i konsernet.

Og nå sto altså Vision D der, og bortsett fra grillen med den nye og større logoen, kunne dette like godt vært en Seat eller en VW-prototype. Som VW hadde den faktisk vært litt spennende, for den hadde brutt med tendensen om at alt må være rundt og mykt og godt i alle ender.

SE: Skoda Vision D

Men som en kommende Octavia kunne det vanskelig blitt kjedeligere. Hadde de enda klart å bygge inn litt av det hjelpeløse fra hekken til gamle 1000 Coupé, eller klart å sørge for at det var litt røtter her, men nei da.

Se på Vision D der den står sammen med de kjente modellene som alle har unike punkter. Det eneste unike med Vision D, er at den er den virker litt frivol fordi den har ikke noen åpenbare praktiske argumenter. 

Og skrekk over alle skrekker, med denne fasongen skal vel den kommende Octaviaen også presenteres som ”Fem Dørs Coupé”? 

For en utslitt frase.

Verst hos Lancia
Men det mest ekstreme karaktermordet ser vi allikevel hos Lancia. For meg er en Lancia Flavia noe av det beste fra italiensk bilindustri i 60-årene.

Den startet som noe ganske eksentrisk og endte som en stor familie av noen av verdens mest spennende sports- og familiebiler. Dette var før ordet premium var oppfunnet, men her snakket vi ekte premium.

Så møter vi en ny Flavia i Geneve. Alle visste vi at en rekke av Chryslers produkter nå skulle morfes inn i Fiat-familien i Europa. Men ingen hadde fortalt oss at gamle navn skulle skjendes.

Greit nok at Fiat finner et helt nytt navn på sin Dodge Journey og kaller den Freemont, men at vi skulle møte både Flavia og Thema i slik tapping, hadde vi ikke trodd.

Flavia er altså et navn som ikke har vært brukt siden 1975, og nå er det her igjen: på en Chrysler 200. Sikkert en ok bil for alt jeg vet, men den er garantert ikke noen Lancia.

Og Thema, ikke akkurat en suksess i sin opprinnelige form – men en typisk Lancia. Nå er det navnet (og en Lancia-aktig grill her også) satt på en Chrysler 300. En lettelse er det at Voyager fremdeles heter Voyager, selv som Lancia.

Fremdeles er forvirringen stor. I Detroit så vi Lancia Delta som plutselig het Chrysler, og i Genève var det separate stands både for Jeep og Dodge.

Hva som er galt med egne merkenavn er vanskelig å forstå, og for de fleste av oss hadde det vært mer fornuftig om det hadde vært lagt vekt på å utvikle nye, attraktive Lanciaer i stedet for å gjøre merket til en slags Fiatgruppens Plymouth.

Og hvor er Plymouth nå?

Skrekken er selvfølgelig at de finner en 2-dørs Chrysler og døper den om til Lancia Stratos. Da er toget for alvor gått.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer