Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vi har skrevet om ”den nye” De Tomaso siden noen italienske forretningsfolk la frem sine ambisiøse planer for halvannet år siden. Hvert eneste punkt på den planen har vært fulgt – en plan som kulminerte med at de skulle ha sin første bil på plass i Genève 2011. Og visst sto den der – i to eksemplarer faktisk. En på De Tomasos egen stand, og en hos Pininfarina. LES: De Tomasos historie Det siste er lett forklart, De Tomaso-folkene har overtatt en gammel Pininfarina-fabrikk i Grugliasco, rett utenfor Torino, og Genève-bilen er utviklet i tett samarbeid med Pininfarina. Ikke bare når det gjelder design, men også hva angår konstruksjon - Pininfarina er gode på engineering-arbeide. Men en sentral del av konstruksjonen er De Tomasos egen. Univis Det blir ekstremt stivt oppå en space-ramme av aluminium – som allerede er svært stiv, men det viktigste poenget ved Univis er at det gir mulighet for mange karosserivarianter i små serier, uten de store investeringene. Jeg er ikke helt sikker på at jeg liker denne type biler, men det er åpenbart at folkene bak har gått inn på en ganske trygg oppskrift, både når det gjelder design og spesifikasjoner. Italiensk interiør Hyggelig at de velger de gamle De Tomaso-navnene – årets bil heter Deauville og er egentlig ganske passende i forhold til den gamle Deauville som også var en firedørs luksuslimousine. Men årets er enda mer 2011, selvfølgelig, vi nærmer oss sterkt crossover-begrepet – skulle vi sammenligne med noe, måtte det være BMW X6 – og vi snakker firehjulsdrift. Flere kommer Jeg skal villig innrømme at, etter at jeg fikk beskjed om at dieselmotoren deres kommer fra VM, rett rundt hjørnet for Lamborghini, glemte jeg å spørre om både bensinmotorenes og firehjulsdriftens opphav. Jeg skal komme tilbake til saken, for denne bilen skal jeg kjøre. Gedigen Motoren i bilene som sto i Genève, var V-seksere med twin turbo, 2792 ccm (det er ikke helt Audi-mål, men hva annet kan det være?) som yter 300 hk ved 5.600 omdreininger. De 400 Nm finner du mellom 2 og 5 tusen. Men det skal komme i hvert fall en bensinmotor til, og altså en diesel. Det antydes 250 km/t og 6,7 til hundre. Relaterte saker på BilNorge:
|