img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Dette er Pål Varhaugs bil
GP2-biler lages etter en bra oppskrift av folk som setter føreren høyt og som vil gi publikum valuta for pengene.

I ”gode gamle o.s.v.”, den gang Grand Prix virkelig var Grand og Formel 1 fremdeles var en gladiatorsport med vegg-til-vegg høydepunkter, hadde man også et par mindre racingklasser.

Logisk nok, den gang var det fremdeles noe som het logikk også i bilsporten, het de Formel 2 og Formel 3.

Formel 3 var så ned-på-jorda at i den klassen fant vi til og med norske førere. Formel 2 var derimot den klassen som matet førere opp i Formel 1. En krevende klasse, med andre ord.

Ikke så få av de som bygde biler for Formel 1 sørget også for å levere biler til de lavere klassene, til og med Ferrari har vært ivrig med her.

20 uoversiktlige år
Så, i 1985, kludret de det hele til med at den nye Formel 2-klassen, som var basert på de gamle Formel 1-bilene med 3-liters Cosworth motorer (uaktuelle for F1 nå som turbotiden virkelig var kommet), ble døpt til Formel 3000.

Det i seg selv var nok til at folk mistet interessen. Selv da man gikk over til uni-design Lola chassis og enhetsmotor fra Zytek og det hele begynte å bli litt spennende, var det veldig vanskelig å forstå hva det dreide seg om.

”Hvorfor kaller de det ikke Formel 2 da, hvis den er så innmari viktig” var gjennomgangsmelodien fra publikum den gang.

Back to basic
Så, i 2005, stablet man GP2 på beina, og da hadde man heldigvis publikum i tankene igjen – det er tross alt de som betaler for dette. Fantastisk reklamepakke rundt serien, man fikk plass til løp i forbindelse med F1-løpene og italienske Dallara bygde en bil som møtte alle krav.

For også her var vitsen av det var førerne som skulle konkurrere, ikke bilene, slik at alle deltok i den samme Dallara-bilen med de samme aero-mulighetene og med den samme 4-liters Mecachrome V8 motoren.

Serien ble en suksess med en gang og har allerede ført en rekke førere (de fleste av dem riktignok sønner av tidligere storheter) opp i Formel 1.

Det er nok å nevne navn som Grosjean, Kobayashi, Piquet, Senna, Hamilton og Rosberg for å antyde at serien har betydning for flere enn fansen. Og det er vel det vi håper på, at serien også skal gi vår egen Pål Varhaug adgang til den gjeveste klassen.

Generasjon tre
Man bestemte seg for at bilene skulle leve i treårs sykluser. Den første generasjonen varte til 2008, og nå er altså tiden inne for en ny generasjon igjen. Dagens nye 2011-modeller skal vare ut 2013. 

- Men vi så ikke etter max ytelse nå heller, sier Didier Perrin, teknisk overhode for GP2-serien.

- Riktignok er den nye bilen litt raskere enn forgjengeren, men det vi virkelig har jobbet med er for det første at vi fortsatt ønsker å gi publikum masse verdi – det har vi gjort ved å gjøre forbikjøring enklere. Og for det andre har vi jobbet med bilens handling.

- Paradoksalt nok må vi få den til å bli vanskelig å kjøre, for det er bare på den måten vi får skilt de virkelig gode førerne fra de andre.

Derfor gikk alle sammen faktisk tilbake i historien for å sjekke hva det var med 2005-bilen som hadde sørget for bedre og morsommere løp enn 2008-modellen hadde.

Grundig analyse
Hos Dallara gjorde de en kjempeanalyse og kom selvfølgelig frem til at det var aerodynamikken som gjorde forskjellen. Og dermed støtte de på et problem med en gang, for det er et klart formål å bygge biler som likner på Formel 1-bilene.

Det vil med andre ord si svære vinger foran, høye og smale bak, og dermed mistet de ganske mye nedtrykk bak. Det ble løst ved at de snudde eksosen, slik at den nå slipper ut høyt oppe.

Dermed kunne man finne plass til en mye større diffusor for å skape litt ekstra marktrykk bak, men det igjen gjorde dels at skjørtene forsvant, men – enda viktigere – det ga større muligheter for teamene til å sette opp bilene forskjellig.

Mange muligheter
For selv om dette i prinsippet er identiske biler med identisk drivlinje, er det store muligheter for mekanikerne til å sette opp bilene individuelt. 

Den aggressive diffusoren gir god effekt nesten uansett hvor høyt bilen står over bakken, og her er det mekanikerne har større muligheter enn før til å få bilene tilpasset den enkelte fører og den enkelte bane.

Nå er det for eksempel meget mulig å eksperimentere med en mykere fjæring bak, for å øke grepet under akselerasjon. Og forskjellen på over- og understyring blir meget lettere å demonstrere med de nye mulighetene.

De nye bilene er konstruert etter sikkerhetsstandarden til Formel 1 fra i fjor. Nå viser det seg at det var så mye reserve bygget inn i den gamle 2008-generasjonen, slik at uten veldig store modifikasjoner kunne de lagene som ønsket det bygge om sin gamle bil til nye spesifikasjoner. Enda et eksempel på hvordan serien jobber for å holde utgiftene i sjakk.

”Brød og sirkus”
Men det sier også litt om hvor publikumsvennlig man ønsker dette skal være, at blant de delene som er standard for årets modell er detaljer som kamera over førerens hode - i veltebøylen, kamera på frontvinge, og et kamera på cockpitkanten som fanger opp førerens hode.

Karosseriet er helt nytt i forhold til 08-generasjonen, den gamle Mecachrome-girkassa er byttet ut mot en sekstrinns Hewland, og – for å gjøre samrøra med Formel 1 komplett – dekkene er Pirelli hele veien. 

Siden dimensjonene også er de samme som for F1 betyr det at GP2-bilene kan kjøre på rene Formel 1 dekk, hvilket vil gi de aktuelle førerne enda mer erfaring som er relevant for deres neste stasjon.

 Uansett hvor mye førerklasse dette skal være, er det opplagt at teamene kan gjøre mer med bilene i år enn før. Og det er ganske klart at det vil ta tid før de har alle mulighetene klart for seg.

Derfor er det ikke bare pilot Varhaug som er interessant i år, men også i en større grad enn før, de som skrur – og DET er nytt i år.

 

Spesifikasjoner Dallara GP2/2011

Mål (inkl. veltebøyle med kamera): 5065 x 1800 x 1072 mm (LxBxH)

Akselavstand: 3120 mm.

Vekt: 688 kg (inkl fører).

Motor: Mecachrome, V8, 4 liter, ingen kompressor

Elektronisk motorstyring: Magneti Marelli Marvel 8 med datalogging og alt periferiutstyr.

Ytelse: 612 hk v/10.000 o/min. 500 Nm v/8000 o/min.

Levetid: 4000 – 4500 km mellom hver komplette overhaling.

Karosseri: Kevlar.

Monocoque: Karbon/aluminium

Aero-deler: Karbon – alt bygget hos Dallara.

Girkasse: Hewland, 6 trinn, elektro-hydraulisk styrt fra manualer under rattet.

Clutch: AP Racing.

Styring: Ikke servo, skrue og snekke, XAP ratt med dashbord, display for depot-tjenester, og manualer for gir og clutch.

Tank: FIA standard Premier FT5 fuel cell, 125 liter.

Opphengning: doble whishbones i stål. Pushrod til doble dempere og torsjonsfjær foran, skrufjær bak. Justerbar bakkeklaring, toveis justering camber og toe in foran, fireveis bak. Justerbare Konidempere. Justerbare krengningshemmere foran og bak.

Bremser: 6-stemplet Brembo monobloc over Hitco carbonskiver, med Hitco carbon-klosser.

Hjul: OZ Racing magnesium-felger. 13x12 front, 13x13,GP2-spesifikke Pirelli dekk.

Full FIA F1 sikkerhetsstandard på utstyr, inkl. Lifeline, el-operert, brannslukker.

 

Prestasjoner:

0-100 km/t: 2,9 sek.

0-200 km/t: 6,6 sek.

Toppfart: 332 km/t (med Monza aero-pakke)

Max bremsedeselerasjon: 3,5 g.

Max sideveis akselerasjon: +/- 3,9 g.

Så lang tid bruker de forskjellige Formel-bilene rundt tre kjente baner:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer