Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
For femte gang møtte vi en MILA på Magna-standen i Genève. LES OM: Østerriksk gass-hybrid LES OGSÅ: Magna ser fremover MILA betyr Magna Innovative Lightweight Vehicle, og de har vist slike oppskrifter i forbindelse med mange spennende konseptbiler, fra enseteren i 2005 via den funky off-roaderen i 2008 til årets hyggelige A-segmentforslag. Du må se på dette som en skikkelig egenreklame for Magna Steyr. De lever nemlig av dels å bygge biler for andre (Aston Martin Rapide er blant dem som bygges der) og dels av å konstruere, designe eller hjelpe til med utviklingen av andres biler. Fiat Bravo og Peugeot RCZ er et par eksempler på fra-bunnen-av utviklinger som har skjedd hos Magna Steyr. Men det de også har der er en egen, meget kompetent, designavdeling, ledet av en som heter Andreas Wolfsgruber. Lav vekt Det vi snakker om er en kompakt, 3,5 meter lang og 1,7 meter bred fireseter som ikke veier mer enn 700 kg. Og som - i hvert fall på dataskjermen, og det er der disse tingene måles nå, de bare verifiseres i laboratoriet – møter dagens sikkerhetskrav. Intelligent bruk av lettvektsmaterialer og en enestående designstrategi, er selskapets forklaring på de 700. Lavt utslipp De har en tosylindret CNG motor som de ikke forteller noe særlig om, bortsett fra at de 8 kg gass (i en 55 liters trykktank) rekker til 400 km. Forhåpentlig med tilfredsstillende prestasjoner. Karosseriet er fullt av grafiske signaler, som virkelig står ut fordi store flater, dører, hekk, front, er farget i en lekker purpur (årets Genève-motefarge?) som står i klar kontrast til det røde karosseriet. At også den forreste delen av taket har en V-formet utringning løfter inntrykket, og siden bilen bare er 135 cm høy, er det ikke vanskelig å få øye på den visuelle finten. Smart Et baksete, for eksempel, som er en del av den bærende konstruksjonen. Det presiseres hele veien at sikkerheten var prioritet nummer en, også beskyttelse for fotgjengere. Det som er litt synd med firmaer som Magna Steyr er at når vi om to og et halvt år møter en moderne bil med oppsiktsvekkende vektreduksjon, vil verken de eller Magna Steyr selv kunne si hvem som sørget for denne tryllekunsten, for denne type konsulentarbeide er som regel hemmelig. De av oss med litt hukommelse kan jo imidlertid ha våre mistanker.
|