Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil nr 4-2011. Generasjon syv finnes i to karosserier for det europeiske markedet. En sedan og en 10 centimeter lenger stasjonsvogn, kalt Sport Tourer. Bilen fikk en oppgradering i 2006 da den ble utstyrt med ny front og panser, samt oppgradert instrumentpanel. Fra introduksjonen var det toliters bensinmotor på 155 hestekrefter som var alternativet, senere kom det på plass en 2,2-liters dieselmotor på 140 hestekrefter. Mangelen på det alternativet i en periode da dieselandelen begynte å stige, bidro nok til å begrense salget. Da dieselmotoren kom var den imidlertid et meget godt alternativ, selv om sylindervolum og hestekrefter bidro til å dra opp avgiftene. Sportslig Både bensinmotoren og dieselmotoren er sterke og har en sportslig karakteristikk. Det ble sagt at da Honda bestemte seg for å designe en dieselmotor valgte de ut den ingeniøren som mislikte diesel mest. Det gjorde at man fikk en motor som ligner mye på en bensinmotor når du kjører den. Om historien ikke er sann, er den i hvert fall god. På begynnelsen av nittitallet etablerte Honda et rykte som et japansk alternativ til BMW, både når det gjaldt kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse. Accord er en bil som bekrefter dette. Motorene er turtallsvillige, girkassen er presis, det samme gjelder styringen. Legg på at veigrepet går utenpå de fleste av konkurrentene fra samme periode, også når bilen presses ut mot grensene. Følsom for dekkvalg
Det kileformede designet på Accord Tourer var definitivt tøft, men det har også noen ulemper. Først og fremst går det ut over sikten, de lave rutene gjør at Tourer slett ikke er noen fornøyelse å rygge med, eller i akselerasjonsfeltet når du skal se om det kommer biler på skrå bakfra. Førerplassen er god, setene får absolutt godkjent, men bakseteplassen er av de snauere i denne klassen. Går du for en stasjonsvogn, får du kanskje ikke samme høyde som i en del konkurrenter, men til gjengjeld er bilen lang, og plassen lett å utnytte. Et ankepunkt mot Accord har vært dekkstøy. Særlig når man kommer inn på grov asfalt er det ganske sjenerende. Det kan være smart å finne frem til dekk som passer best mulig til bilen, og kanskje ikke gå for de feteste sålene i butikken. Støydempingen ble bedre i forbindelse med faceliften i 2006 – og i en test fra 2007 ble den målt til samme nivå som Passat. Bra kvalitet Accord ble testet i EuroNCAP i 2003 og fikk fire stjerner. Det er helt godkjent, om man ser på andre biler fra samme tid. Ser man etter problemområder for bilen, er det hyggelig lesning. Riktignok er det smart å kikke over bremser og se etter rust. Særlig de første bilene kan ha problemer med håndbrekket som har en tendens til å sette seg. Sørg for at verkstedet ditt smører opp bremsene når den er inne på service, så kan du slippe unna mye av disse problemene. Ut over dette er det svært få mekaniske problemer med denne generasjonen Accord. Elektronikk er sjelden noe å bekymre seg over, og girkasser og motorer ser ut til å tåle mange kilometer uten å skape dyre reparasjoner. Bensinmotorene har registerkjeder som skal holde bilens levetid. Vær imidlertid oppmerksom på at man for Honda, som en del andre japanske biler, blir rammet av høy Yen-kurs med tilhørende delepriser. Rustbeskyttelsen for Accord var nok ikke den beste, men mange biler er blitt etterbehandlet og har klart seg fint. Sjekk skjermbuer bak og drivstofftanken. Utseendet for syvende generasjon Accord bærer preg av nittitallet. Selve bilen oppleves imidlertid som moderne, så om mote ikke er det viktigste for deg kan vi absolutt anbefale å kikke på denne om bruktbil skal kjøpes.
|