Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen avgiftsfordel for Ampera Opel Ampera er verken elbil eller hybrid. Det mener norske avgiftsmyndigheter. |
||||||||||||||||
”Vi mener at vår Ampera uten tvil skal avgiftsbelegges som en elbil, da den utelukkende drives av elektrisitet." Det skrev adm. direktør Peter Nikell i Opel Norge i en pressemelding 24. februar i år. Opel-importøren fortalte også at "dersom bilen blir avgiftsbelagt som en elbil, blir prisen omlag 285.000 kroner". Opel Norge sendte søknad til Toll- og avgiftsdirektoratet for å få Ampera avgiftsmessig klassifisert som en elbil. Det ville medføre fritak for både moms og engangsavgift, i tillegg til andre fordeler som adgang til kollektivfeltet, gratis bompassering og kommunal parkering, samt kraftig redusert årsavgift og firmabilskatt. Toll- og avgiftsdirektoratet har vurdert Ampera opp mot dagens regelverk, og har konkludert som følger: ”Ampera er verken å anse som en elbil eller en hybrid-bil.” Den oppnår dermed ingen særskilte fordeler, og vil bli avgiftsmessig behandlet som en ordinær personbil. Det vil bety en utsalgspris på godt over 400.000 kroner når den etter planen skal introduseres i 4. kvartal i år. I svaret skriver Toll- og avgiftsdirektoratet at de på generelt grunnlag vil forelegge saken for Finansdepartementet. - Vi skulle gjerne ha fått Ampera klassifisert som elbil, men svaret overrasker oss ikke, sier informasjonssjef Helene A. Formo i Opel Norge. - Ampera er et produkt som det i dag ikke er noen naturlig klassifisering for. Sånn sett er vi fornøyd med direktoratets svar, sier hun. LES: Vårt førsteinntrykk av Ampera på veien Opel-importøren vil nå søke en dialog med politikerne med tanke på en endring av regelverket. Målet er å forhindre en urimelig miljødiskriminering av tilnærmet like biler. - Det er noe som ikke stemmer når hybridbiler med CO2-utslipp etter EU-normen på rundt 90 g/km har særskilte avgiftsfordeler, mens Ampera med 33 g/km, som kan kjøre inntil 60 kilometer på batteridrift, ikke får det. - I følge OFV-beregninger er gjennomsnittlig daglig kjørelende ca 37 kilometer. Ampera vil dermed for de aller fleste fungere som ren elbil i hverdagen, sier Helene Formo. SE NÅR DE NYE BILDENE KOMMER TIL NORGE
|