Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det yrer allerede på veiene, i hvert fall i de sørlige deler av landet. Motorsykler, amerikanske kabrioleter og andre kosebiler spretter ut om kapp med bjørketrærne. Det betyr også at sportsbilbestanden øker på norske veier. Vi har kjørt en av bilene som gir desidert mest sportsbilglede for pengene om du skal kjøpe ny bil. From Belgia with love Til tross for at det stadig dukker opp nye Porsche-forhandlere, er ikke denne godbiten først og fremst utviklet for Norge, men for sportsbilnasjonen (?) Belgia. Der har man nemlig en bilavgiftsmodell som er inndelt i klasser etter effekt. Dermed har Porsche funnet det opportunt å leke litt med elektronikken og gitt oss (det vil si egentlig belgierne) en «spareversjon». Allerede da Porsche-importøren kom med priser og ytelser på den nedtrimmede versjonen, stilte vi spørsmålstegn ved om denne bilen faktisk bare har 211 hestekrefter, dreiemomentet er fortsatt 300 Newtonmeter, men ytelsene er oppsiktsvekkende nok nesten identiske. Riktignok må du nøye deg med at 0-100 går unna på 6,3 i stedet for 5,7 – men jaggu kjennes det raskt ut likevel. Vi har tværet det ut, nok irritert den norske importøren, og forsøkt å fritte ut høflige tyske ingeniører. De sistnevnte bare ser litt pussig på oss og sier: «211 PS? Das habe ich nicht gehört» og toer hendene som stikker ut av sine hvite frakker. Så jeg lar det ligge – og konsentrerer meg heller om hvordan det faktisk oppleves – det er morsommere – MYE morsommere. LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV STOREBRORVERSTING CAYMAN R HER Glede Noen ganger er det ubeskrivelig deilig å være fullstendig politisk ukorrekt, og bare nyte bilkjøring som noe av det aller mest fantastiske man kan drive med. Testbilen jeg har lagt mine klamme labber på er utstyrt med Porsches dobbelclutchkasse, PDK, og til tross for at jeg fortsatt holder en knapp på at sportsbiler skal gires manuelt, er de 20.000 kronene den koster ekstra kanskje mulig å forsvare. Det er en deilig girkasse som nesten leser tankene dine, og girer akkurat når du ønsker at det skal skje. I tillegg hadde man lagt på utstyrspakken Sport Chrono Plus, det gir deg en ekstra sportsinnstilling, rundetidteller og Launch Control. Selvsagt koster det deg noen tusenlapper ekstra, nærmere bestemt 13 – men da lurer du også ned 0-100 tiden med to tideler… Dessuten gir PDK-kassen muligheten til å konsentrere seg enda mer om kjøringen, for der er det bare å suge til seg hvert eneste minutt. Balansekunstneren Det er bare å komme seg i flytsonen så tidlig som mulig. Jeg vrir om nøkkelen som selvsagt befinner seg på venstre side av rattet, og selv på tomgang er lyden fra den flate boxersekseren herlig. Det er lett å gjenta seg selv, men lyden denne motoren produserer bidrar i så stor grad til kjøreopplevelsen, at det er vanskelig å se hvordan den kan erstattes… 211 hestekrefter – det finnes mange biler med dette i dag. Det er nærmest å regne som GTI-land. Likevel kjennes det annerledes ut i Cayman. Delvis som et resultat av vekten på 1360 kilo, men i enda større grad av hvordan denne bilen er balansert takket være motoren som sitter så godt som midt i bilen. Skyvet gjennom, og ut av, svingene er sugende – girkassa blir lekekassa – og smilet går over til å bli en fast installasjon i ansiktet. Jeg bare peker med rattet – bilen går akkurat dit jeg ønsker at den skal gå – styringen er akkurat passe tung, og du føler kontakten med underlaget. Jo da, det finnes biler i denne prisklassen som er raskere fra stillestående til 100 – det finnes raske biler som er mer praktiske – men kombinasjonen av lyd, kjøreopplevelse, og ikke minst Porsche-identiteten, der man vet av erfaring at dette er en bil som tåler å bli brukt som en sportsbil, hver dag. Så det eneste jeg ønsker meg er flere svinger og om mulig, diplomatisk immunitet… Hendlene på rattet gjør at jeg kan overstyre om jeg ønsker. Det gir muligheten til å la bilen ligge og jobbe høyt opp i turtallsregisteret litt ekstra, fordi jeg vet at det kommer en litt krapp venstresving bak den første til høyre. Norge byr heldigvis på noen av de mest fantastiske kjøreveiene man kan finne, uansett hvor mye folk klager over telehiv og dårlig vedlikehold – jeg er glad for at det i mitt nærområde finnes masse fine veier der man kan kosekjøre, uten å risikere verken førerkort eller å skade andre. Praktisk nok for to Jeg har forsøkt – og selv svært små unger har problemer med å sitte der mer enn den tiden det tar å fotografere dem. Setet er bare til pynt, eller til en bag. Faktisk har du to bagasjerom her, og til sammen gir de deg plass til 410 liter bagasje, da har du mer enn nok til å gjøre unna en langweekend, eller for den saks skyld – en sommerferie. Man sitter godt i setene som gir god støtte, uten at selv min 1.90 meter høye, og litt for brede, kropp føler at jeg blir ubehagelig klemt fast. Ting er som jeg kjenner dem fra Porsche, alle funksjoner har sin egen knapp, og turtelleren er det sentralt plasserte instrumentet, som det skal være i en sportsbil. Det handler mer om sport enn om luksus, men likevel er du aldri i tvil om at dette er en bil som kommer fra en produsent som har kravstore kunder. Kjempebillig i et i-landsperspektiv Så må man tenke på at det genereres noen bruktbiler ut av dette også – og da er plutselig muligheten enda bedre til å realisere drømmer og ønsker. Belgia er et land jeg har et splittet forhold til. Så langt har de scoret høyt på vafler og verdens beste racerbane beliggende i Ardennene. Nå legger jeg også til en takk for et avgiftsystem som er nesten like corny som det norske – og takker pent for at de gir nøkternheten et ansikt – eller faktisk et smilefjes. Fakta Porsche Cayman 211 PDK
|