img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Maks Porsche for pengene
Takket være Belgia kan du kjøpe deg en ny fullblods-Porsche til under kr 750.000.

Det yrer allerede på veiene, i hvert fall i de sørlige deler av landet. Motorsykler, amerikanske kabrioleter og andre kosebiler spretter ut om kapp med bjørketrærne.

Det betyr også at sportsbilbestanden øker på norske veier. Vi har kjørt en av bilene som gir desidert mest sportsbilglede for pengene om du skal kjøpe ny bil.

From Belgia with love
211-hestersutgaven av Porsche Cayman er en lett nedtunet versjon av 265-hesteren, men at Sigbjørn har stimulert til å måtte legge igjen noen av hestekreftene, er det nesten umulig å avsløre på plass bak rattet.

Til tross for at det stadig dukker opp nye Porsche-forhandlere, er ikke denne godbiten først og fremst utviklet for Norge, men for sportsbilnasjonen (?) Belgia.

Der har man nemlig en bilavgiftsmodell som er inndelt i klasser etter effekt. Dermed har Porsche funnet det opportunt å leke litt med elektronikken og gitt oss (det vil si egentlig belgierne) en «spareversjon».

Allerede da Porsche-importøren kom med priser og ytelser på den nedtrimmede versjonen, stilte vi spørsmålstegn ved om denne bilen faktisk bare har 211 hestekrefter, dreiemomentet er fortsatt 300 Newtonmeter, men ytelsene er oppsiktsvekkende nok nesten identiske.

Riktignok må du nøye deg med at 0-100 går unna på 6,3 i stedet for 5,7 – men jaggu kjennes det raskt ut likevel.

Vi har tværet det ut, nok irritert den norske importøren, og forsøkt å fritte ut høflige tyske ingeniører. De sistnevnte bare ser litt pussig på oss og sier: «211 PS? Das habe ich nicht gehört» og toer hendene som stikker ut av sine hvite frakker.

Så jeg lar det ligge – og konsentrerer meg heller om hvordan det faktisk oppleves – det er morsommere – MYE morsommere.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV STOREBRORVERSTING CAYMAN R HER

Glede
Porsche Cayman er bygget med ett mål for øye, å skape glede hos den som sitter bak rattet.

Noen ganger er det ubeskrivelig deilig å være fullstendig politisk ukorrekt, og bare nyte bilkjøring som noe av det aller mest fantastiske man kan drive med.

Testbilen jeg har lagt mine klamme labber på er utstyrt med Porsches dobbelclutchkasse, PDK, og til tross for at jeg fortsatt holder en knapp på at sportsbiler skal gires manuelt, er de 20.000 kronene den koster ekstra kanskje mulig å forsvare.

Det er en deilig girkasse som nesten leser tankene dine, og girer akkurat når du ønsker at det skal skje.

I tillegg hadde man lagt på utstyrspakken Sport Chrono Plus, det gir deg en ekstra sportsinnstilling, rundetidteller og Launch Control.

Selvsagt koster det deg noen tusenlapper ekstra, nærmere bestemt 13 – men da lurer du også ned 0-100 tiden med to tideler…

Dessuten gir PDK-kassen muligheten til å konsentrere seg enda mer om kjøringen, for der er det bare å suge til seg hvert eneste minutt.

Balansekunstneren
Joda, jeg vet at det er 911 som er den ultimate Porschen. Men etter min mening er Cayman langt mer fornuftig, om det er et ord som kan brukes i denne sammenhengen, og mer lettkjørt en hva 911 er.

Det er bare å komme seg i flytsonen så tidlig som mulig.

Jeg vrir om nøkkelen som selvsagt befinner seg på venstre side av rattet, og selv på tomgang er lyden fra den flate boxersekseren herlig.

Det er lett å gjenta seg selv, men lyden denne motoren produserer bidrar i så stor grad til kjøreopplevelsen, at det er vanskelig å se hvordan den kan erstattes…

211 hestekrefter – det finnes mange biler med dette i dag. Det er nærmest å regne som GTI-land.

Likevel kjennes det annerledes ut i Cayman. Delvis som et resultat av vekten på 1360 kilo, men i enda større grad av hvordan denne bilen er balansert takket være motoren som sitter så godt som midt i bilen.

Skyvet gjennom, og ut av, svingene er sugende – girkassa blir lekekassa – og smilet går over til å bli en fast installasjon i ansiktet.

Jeg bare peker med rattet – bilen går akkurat dit jeg ønsker at den skal gå – styringen er akkurat passe tung, og du føler kontakten med underlaget.

Jo da, det finnes biler i denne prisklassen som er raskere fra stillestående til 100 – det finnes raske biler som er mer praktiske – men kombinasjonen av lyd, kjøreopplevelse, og ikke minst Porsche-identiteten, der man vet av erfaring at dette er en bil som tåler å bli brukt som en sportsbil, hver dag.

Så det eneste jeg ønsker meg er flere svinger og om mulig, diplomatisk immunitet…

Hendlene på rattet gjør at jeg kan overstyre om jeg ønsker. Det gir muligheten til å la bilen ligge og jobbe høyt opp i turtallsregisteret litt ekstra, fordi jeg vet at det kommer en litt krapp venstresving bak den første til høyre.

Norge byr heldigvis på noen av de mest fantastiske kjøreveiene man kan finne, uansett hvor mye folk klager over telehiv og dårlig vedlikehold – jeg er glad for at det i mitt nærområde finnes masse fine veier der man kan kosekjøre, uten å risikere verken førerkort eller å skade andre.

Praktisk nok for to
Argumentet for 911 kontra Cayman er kanskje muligheten for å ta med seg noen i baksetet.

Jeg har forsøkt – og selv svært små unger har problemer med å sitte der mer enn den tiden det tar å fotografere dem. Setet er bare til pynt, eller til en bag.

Faktisk har du to bagasjerom her, og til sammen gir de deg plass til 410 liter bagasje, da har du mer enn nok til å gjøre unna en langweekend, eller for den saks skyld – en sommerferie.

Man sitter godt i setene som gir god støtte, uten at selv min 1.90 meter høye, og litt for brede, kropp føler at jeg blir ubehagelig klemt fast.

Ting er som jeg kjenner dem fra Porsche, alle funksjoner har sin egen knapp, og turtelleren er det sentralt plasserte instrumentet, som det skal være i en sportsbil.

Det handler mer om sport enn om luksus, men likevel er du aldri i tvil om at dette er en bil som kommer fra en produsent som har kravstore kunder.

Kjempebillig i et i-landsperspektiv
Det er selvsagt ikke billig med 750.000 for en bil med plass til to personer. Samtidig er det en inngangsbillett til en sportsbilverden du ganske sikkert har ønsket å komme til som gjør det overkommelig for noen flere av oss.

Så må man tenke på at det genereres noen bruktbiler ut av dette også – og da er plutselig muligheten enda bedre til å realisere drømmer og ønsker.

Belgia er et land jeg har et splittet forhold til. Så langt har de scoret høyt på vafler og verdens beste racerbane beliggende i Ardennene.

Nå legger jeg også til en takk for et avgiftsystem som er nesten like corny som det norske – og takker pent for at de gir nøkternheten et ansikt – eller faktisk et smilefjes.

Fakta Porsche Cayman 211 PDK

Fakta Porsche Cayman 211 PDK

Motor:

6-sylindret boxer bensin, 2.893 ccm

Effekt:

155 Kw (211 hk) v/ 3800 o/min
300 Nm v/4.400 km/t

Mål:

434 x 180 x 187 (L/B/H)

Akselavstand:

241 cm

Bagasjevolum:

410 liter

Egenvekt m/fører:

1330 kilo

Aks. 01-100:

6,3 sek (6,1 med launch control)

Toppfart:

244 km/t

Snittforbruk:

0,91 l/mil

CO2-utslipp:

214 g/km

Pris fra:

kr 759.000

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer