img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Adjø Dakar, hallo Verden
Det var kaotiske forhold da Volkswagen Motorsport innkalte til pressekonferanse i Sardinias største by, Olbia, på fredag. BilNorge.no / Bil var til stede som eneste representant for Norden.

Invitasjonen kom lovlig sent, men likevel greide Volkswagen Motorsport å fylle et chartret fly fra München til Olbia, med europeiske journalister. Vi var eneste norske mediehus, og hørte heller ingen andre skandinaviske stemmer.

Kaotisk
Volkswagen Motorsport hadde leid et gammelt lager til sin pressekonferanse, og i tillegg til 150 journalister var mange nysgjerrige fra konkurrerende team møtt frem, deriblant størrelser som Malcolm Wilson (Ford M-Sport) og Marie-Pierre Rossi (PR-ansvarlig for Citroën).

Volkswagen hadde også invitert kjente motorsportansikter som rallylegendene Michelle Mouton og Carlos Sainz i tillegg til den gamle Le Mans-helten og Formel 1-føreren, Jackie Ickx.

Da dørene ble åpnet til avtalt tid, presis kl. 17.30, ble vi ført inn i et lokale dimensjonert for 100 mennesker, uten aircondition og med spotlighter som gjorde temperaturen nærmet uutholdelig.

Men hva ofrer man ikke for å få høre viktige nyheter fra et av verdens største bilkonsern?

Top management
På scenen sto en innpakket bil. Så entret PR-direktør Stefan Moser gulvet sammen med Herr Doktor Ullrich Hackenberg, Volkswagens styremedlem med ansvar for motorsport.

Eminensen leste grav alvorlig og stotrende fra et manus som han så ut til å ha fått utlevert like før han entret scenen, men budskapet var klart: Etter drøye 10 års satsing på Dakar Rally, og tre strake seire, skal Volkswagen Motorsport nå satse på Rally-VM.

- Det har vært mange rykter om vår rallysatsing den siste tiden, derfor valgte vi i all hast å innkalle til denne pressekonferansen, sa Hackenberg.

- Vi satser for fullt på WRC fra 2013. Da er vi på plass fra første VM-runde. Bilen vi vil benytte er Polo som ble kåret til Årets Bil i 2010. Målet er at den om noen år skal bli Årets Rallybil.

Venter med førerkabal
- Grunnen til vi nå velger WRC, er det nye regelverket som blant annet tilsier små turbomotorer. Slike er meget relevante også for våre vanlige biler. Dessuten ser rallybilene ut som vanlige biler, noe som ikke er tilfelle med Dakar-bilene, sa Hackenberg

Spekulasjonene har vært mange i motorpressen den senere tiden, enkelte har sågar hevdet at både Petter Solberg og Sebastien Loeb har signert avtaler om å kjøre for teamet.

Dette avkreftes på det sterkeste av Dr. Hackenberg som foreløpig ikke har signert avtale med noen sjåfører, og som heller ikke har snakket med noen av de personene pressen har plassert i teamet. Vi vil neppe få noen navn på disse før tidligst om et år.

- Vi skal ikke bare bygge en ny bil, vi skal også bygge opp et team helt fra bunnen av, sto det på siste side av manuset til doktoren.

Entusiastisk spanjol
Mer sprut i presentasjonen ble det da VWs spanske markedsdirektør, Luca de Meo, entret scenen i Olbia. Han argumenterte med at dagens Polo er en verdensbil som produseres på fire kontinenter, noe som passer bra med WRC som kjøres i 13 land på 4 kontinenter.

- Målet er at Polo skal bli verdens mest solgte småbil, sa de Meo.

- “Rally is real”, argumenterte han videre. – Publikum kjenner igjen bilene som brukes, og veiene som benyttes er til vanlig åpne for alle og enhver. Dessuten er førerne skikkelig artister – mange av dem med status som popstjerner.

- Tredje argument er innovasjon. Teknologi og komponenter kan testes i rally før de overføres til produksjonsbiler, fortsatte den entusiastiske spanjolen.

Bilen får betegnelsen Polo-R for å markedsføre Volkswagens avdeling for skreddersøm. Dette er en relativt ny gren for Volkswagen, men de senere årene har stadig flere bilprodusenter gått tuningfirmaene i næringen.

- Vårt femte argument for satsingen er at vi i Marketing har mange entusiaster som brenner for motorsport, og som virkelig ser frem til å starte testing og konkurranse, avsluttet de Meo.

Raske tenkepauser
Toppsjef for Volkswagen Motorsport er Kris Nissen, en jovial danske med lang erfaring fra forskjellige grener innen motorsport.

- Vår WRC-satsning strekker seg over fem år. Vi skal bruke to år på utvikling, og på å bli godt kjent med sporten. Innen utgangen av 2011 skal vi har en kjøreklar bil, og i 2012 starter vi testingen for fullt. Deretter blir det fulle WRC-sesonger i 2013, 2014 og 2015, sier Nissen.

Kris Nissen legger ikke skjul på at Skodas rallysatsing er et godt fundament å bygge videre på. Den tsjekkiske VW-armen har mange års erfaring fra rally og deltar nå i den konkurrerende IRC-serien, der norske Andreas Mikkelsen er fører for Skoda UK.

Men Skoda har også hatt norske storheter i stallen tidligere. Vi tenker da på John Haugland som var kjent som “Mister Skoda” da han konkurrerte for teamet på 70- og 80-tallet bak det gamle "jernteppet". Fremdeles er Haugland sannsynligvis bedre kjent enn både Ibsen og Grieg i Praha.

I helgen er Haugland på guttetur til Tatra-byen, et merke han også har et spesielt fohold til etter å ha deltatt med et av deres klenodier på Goodwood Festival.

Kris Nissen har overordnet ansvar for all motorsport hos Volkswagen, noe som i tillegg inkluderer Formel 3 hvor selskapet gjør det meget bra. Det var derfor nødvendig for dansken å finne en medarbeider som kan dedikere all sin tid til WRC-utvikling.

- Jeg brukte ti sekunder på å tenke. Deretter tok jeg en telefon til Carlos Sainz som tok en tenkepause på to sekunder, før han takket ja til å bli min høyre hånd i dette prosjektet. Det var de enkleste 12 sekunder i mitt liv, smiler Nissen.

Spenning om førervalg
- Mange ønsker at vi som tysk konsern skal velge en tysk fører. Jeg skal innrømme at vi gjerne ansetter en tysker, forutsatt at den riktige dukker opp. Men vi leter etter lovende talenter over hele kloden. Volkswagen er store i mange land, og har vekstpotensial i enda flere.

Som forventet får vi ingen kommentar på om Petter Solberg er en aktuell kandidat. Heller ikke om Andreas Mikkelsen, som allerede er medlem av “familien” gjennom sin Skoda-kontrakt, er aktuell. Derimot får vi en antydning om hvor mye penger Volkswagen skal bruke på sporten.

- Budsjettet for WRC, med det nye reglementet, tilsvarer de beløpene vi har brukt på Dakar Rally. Vi regner med å få enda mer igjen for denne satsingen, og det kan jo tenkes vi også ber om litt lokal støtte fra vårt globale forhandlernett, avslutter Nissen.

Selv om Volkswagen ikke stiller med eget fabrikkteam i neste års Dakar Rally, kan det godt tenkes vi finner en eller flere av deres Touareger på startstreken. Interessen fra private team er nemlig stor, og bilen er ifølge VW god nok til å vinne også neste år.

- Bedre for Norge
Den norske Volswagen-importøren, Harald A. Møller, har ikke gjort mye ut av Dakar-satsingen, men tror det kan bli en endring på dette når det skal satses på WRC – spesielt om Volkswagen velger en norsk sjåfør.

- Dakar Rally er for fjernt for nordmenn flest, selv om sporten har en god ambassadør i Pål Anders Ullevålseter som i mange år har deltatt i mc-klassen, sier informasjonsansvarlig for Volkswagen i Norge, Jan Erik Haugen.

- Rally er jo langt mer populært her på berget, spesielt siden vi har hatt så mange gode norske utøvere i denne grenen. Dessuten er jo Polo en mer interessant modell for oss enn Touareg. I fjor solgte vi over 3000 Polo mot drøye 100 Touareg.
- Men det som blir mest avgjørende for hvor stort vi satser, er valg av fører. Satser Volkswagen på en nordmann, skal vi selvsagt utnytte mulighetene maksimalt, konkluderer Haugen
Petter Solberg er en av verdens aller beste førere, noe han har demonstrert gjennom sin VM-tittel i 2003 og ved å slåss helt i toppen når han i år for første gang på mange år kjører en konkurransedyktig bil.
Samtidig er Andreas Mikkelsen et av våre aller største talenter, og med litt fartstid hos Skoda bør han kunne bli et meget interessant valg for Volkswagen. Dessuten har vi både Mads Østberg og Eyvind Brynildsen som aktuelle kandidater.
En norsk VW-fører er med andre ord langt fra urealistisk.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer