Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mikkelsen holdt høyt tempo Andreas Mikkelsen måtte bryte da han ledet Rally Costa Smeralda i sin koda Rally Team Italia Fabia Super 2000 under det italienske grusmesterskapet. |
||||||||||||||||
Nordmannen ledet det krevende rallyet etter å ha levert noen imponerende etappetider. Men de tøffe grusveiene tok knekken på motoren, og han måtte gi seg på fredagens siste fartsetappe. - Bilen fungerte bra frem til vi måtte stoppe. Vi kom hit for å bevise at vi holder høyt tempo, og det klarte vi å bekrefte. Målet var ikke å vinne løpet, men å sikre oss maksimalt med poeng i grusmesterskapet. Det er bare så synd at vi måtte bryte med motortrøbbel, sier 21-åringen. I tillegg til å være en del av grusmesterskapet, var Rally Costa Smeralda også en del av det nasjonale mesterskapet. Dermed kjempet Mikkelsen mot flere av Italias fremste rallyførere. Etappene ble kjørt i etterkant av WRC-runden, Rally d'Italia Sardegna, og sju av etappene var identiske med VM-løpet. På andre gjennomkjøringen av den 21,32 kilometer lang Monte Grighini Nord-etappen, var Mikkelsen 6,3 sekunder raskere enn samtlige konkurrenter, og tiden ville gitt ham femtetid i WRC-runden. Det er med andre ord ingen tvil om at Mikkelsen holder et høyt tempo i sin Skoda Fabia S2000. På den fjerde etappen, der flere av favorittene fikk problemer, led også Mikkelsen samme skjebne. Motoren fikk en smell etter et gupp, og teamet måtte til slutt innse at løpet var over. På det tidspunktet ledet han Rally Costa Smeralda med et snaut sekund foran Umberto Scandola og var 20 sekunder foran den italienske mesteren, Paolo Andreucci. - Problemene dukket opp 3,5 kilometer før mål, og uten at jeg hadde mistanker om at noe hadde skjedde. Veiene var røffe, så vi kjørte forsiktig. Men i løpet av etappen må vi har truffet noe som har slått opp i motoren. - Ingen varsellamper lyste, men vi hørte noen lyder og så litt røyk, derfor valgte vi å stoppe, sier Andreas, som ganske raskt ante at løpet var sluttkjørt. Pierfrancesco Zanchi, direktør for Škoda Rally Team Italia, var selv deltaker i Rally Costa Smeralda i 2004, og vet hvilke utfordringer løpet har å by på. Han sier følgende: - Før uhellet skjedde diskuterte vi veiene her på Sardinia. De er svært sandete, så steiner kan fort bli gravd opp. I og med at Andreas kjørte etter WRC-bilene, var veiene veldig oppkjørte. - Han kjørte utrolig bra, og skaden som skjedde var nesten uunngåelig. Vi tror bunnpannen ble truffet, noe som forårsaket skaden i motoren. Mikkelsens neste løp i det italenske grusmesterskapet er Rally San Marino 1. og 2. juli. Løpets base er lagt til Sant'Angelo i Vado, en by i provinsen Pesaro og Urbino, i Marche-regionen på østkysten av Italia. Før den tid skal Mikkelsen og kartleser Ola Fløene delta i Tour de Corse, tredje runde av Intercontinental Rally Challenge (IRC), på øya Korsika 12.-14. mai.
|