Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota mest verdifull Igjen har BrandZ kommet med sin liste over verdens 100 mest verdifulle merkevarer. Det har vært et par spennende hopp denne gangen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ikke uventet har Apple gått forbi Google når det gjelder posisjonen som verdens mest verdifulle merkevare. Google har ligget på topp i fire år, men med iPhone og iPad er det åpenbart at Google ikke lenger kunne stå imot. Det blir selvfølgelig akademiske verdier, men med en verdi på 153 milliarder dollar, har merkevaren Apple passert Google med ganske god margin. Listen til BrandZ kan splittes opp i en rekke forskjellige fag-kategorier. Klær, for eksempel, eller bil, og der har det også skjedd et spennende hopp. På tross av tilbakekallinger og masse pepper i pressen, har Toyota økt sin merkevareverdi med 11 prosent til 24,2 milliarder dollar. Dermed føyk de forbi den gamle førsteplassokkupanten, BMW, som ikke økte med mer enn tre prosent og dermed endte på 22,4 milliarder. Både Mercedes og Nissan økte med mer, me ingen av dem er klare til å passere BMW. Så på toppen er rekkefølgen ganske sikker et par år, med mindre BMW finner på noe for virkelig å gjøre seg bemerket igjen. Du finner det hele, også hvordan man regner seg frem til verdiene HER. Og dersom du er virkelig interessert, vil du se at Budweiser er i tet for øl, med Bud Light på andreplass. Blant klesplagg ligger Nike på første, så vidt foran H&M med Zara på en god tredje. Langt, langt bak begynner luksusmerkene å dukke opp. Billisten ser slik ut:
* Ikke blant de 100 på topp ** I milliarder dollar
|