img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Klart for neste kapittel
Det er kommet ut to bøker om Saab-eventyret frem til Spyker overtok. Nå er det snart på tide med et nytt kapittel.

Mens vi hoderystende sitter og hører om at Spyker/Saab-eventyret skal overtas av en kinesisk fabrikk ingen har hørt om før, for penger ingen ante fantes, for å oppnå noe som ingen riktig vet hva er, er det klart at boken om Saabs siste kramper fremdeles ikke er skrevet.

For de to bøkene vi allerede har, avsluttes med at Saab ”er reddet” av Spyker. Og historien frem til da, er selvfølgelig god nok til å kunne legges mellom to stive permer. Spørsmålet er selvfølgelig om den er god nok til å legges mellom to stive permer, to ganger.

For i Sverige kom det ut to tykke bøker om denne historien. Den ene, ”kampen om Saab” er skrevet av Jonas Fröberg, journalist i Svenska Dagbladet, og er den man bør lese først, dersom man akter å lese begge.

For en av de personene han stadig skriver om er Jöran Hägglund, statssekretær for Maud Olofsson – industriminister som fikk hele denne historien rett i fanget.

Hägglund har nemlig også skrevet bok, ”Saabaffäran inifrån”. Begge bøkene er egentlig like kjedelige, men velinformerte er de.

Det begge gjør, er å beskrive hvordan den svenske regjeringen, på tross av avsatte nødpakker til bilindustrien i finanskrisetider, overhodet ikke virket interessert i å holde denne delen av svensk næring i live.

Siden GM var en stor faktor i Saab-historien, får vi jo samtidig historien om hvordan først Bush, og deretter Obama, tok skikkelige grep for å holde liv i både Chrysler og Generalen – en skikkelig kontrast til den svenske innsatsen.

Selv om Fröberg selvfølgelig er meget klarere på akkurat dette enn Hägglund, som var en av medspillerne.

Hägglunds bok er meget mer klinisk enn Fröbergs, noe annet er kanskje ikke å vente når man setter en journalist opp mot en statssekretær, men ikke alle grepene til Fröberg er like gode. 

Boken åpner med ”Uddevalla den 18. desember 2009./Klokken tre på ettermiddagen dukket det opp en sms i 37 år gamle Petra Störchs mobil, fra arbeidskammeraten Maris. Den består av fire ord./”Har du hørt nyhetene”.

37 år gamle Petra dukker stadig opp i boken, Saab-ansatt, men ellers komplett uinteressant som dramaturgisk grep.

Nesten den eneste gangen det enorme persongalleriet får litt kjøtt og blod, og ikke bare blir klisjeer, er der han beskriver hvordan Bård Eker og Christian von Königsegg reiser tilbake til Trollhättan, etter at de hadde kastet kortene, og satte seg ned med arbeiderne for å forklare hva det egentlig var de hadde tenkt å gjøre med Saab.

 (Jeg har vel egentlig en følelse av at den virkelige boken om Saab-eventyret (i hvert fal store, og vesentlige deler av den) ikke blir skrevet før disse to herrene gir sin versjon.)

Et annet forsøk på å få liv i personer, har vi fra en hotellfoyer i Detroit 1. desember 2009. Der dukker plutselig Spykers Victor Müller opp for første gang.

I følge Fröberg kom han med ”leende blå øyne, en skreddersydd dress og en klar oppfatning av hva han ville: han ville kjøpe Saab”.

Samme scene, i følge statssekretæren: ”hadde han en dress som satt dårlig, snakket engelsk med den typiske hollandske aksenten og pratet non stop”. Det er derfor det er litt morsomt å lese begge bøkene – det er ikke alltid virkeligheten ser lik ut for de to forfatterne.

Det som imidlertid er felles for begge, og en ganske stor svakhet, er at ingen av bøkene ender med et enormt spørsmålstegn. Begge bøkene handlet om hvordan det ble kjempet om å få Saab til å overleve – en kamp man vant.

Mon det?

I april lå produksjonen nede fordi Spyker ikke hadde penger til å betale underleverandørene. 

Så kom Vladimir Antonov inn i bildet, russeren som for all del måtte holdes langt unna Saab, som var så kontroversiell at GM heller ville ditche Saab enn å slippe han inn på innsiden.

En Tweet fra superrike Antonov i denne perioden: “2 all Saab community: everything sort out. Saab had a technical issue, nothing more than that. Now everything fixed. I can guaranty that;) VA”

Ikke akkurat.

Nå er det kinesiske Hawtai, som (kanskje, selv om mange tviler) bygger rundt 80.000 biler i året, uten egen teknologi (alt er gammel Hyundai) som skal inn med 60 millioner euro i Saab-eier Spyker – en sum som må godkjennes av Beijing, men som – etter hva rapportene forteller – ikke er antydet for de sentrale myndighetene ennå.

Både Fröberg og Hägglund avsluttet for tidlig.

PS!
På Ekerlids (som ga ut Hägglund-boken) er det kommet et annet verk nå som heter Circus Muller. Skrevet av TV-journalisten Jens B. Nordström og er ikke mer enn et omfattende portrett av Spyker-sjefen Victor ”Victory”.

Han har vært ute en vinterdag eller tre, og egentlig høres denne boken meget morsommere ut enn de to jeg har nevnt her. Jeg skal komme tilbake til denne, dersom den er verdt et nærmere bekjentskap.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer