Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Caterham-historien er ikke så komplisert. Lotus Se7en var en genial liten bil – like velegnet som hårete klubb-racer som gøyal landeveisbil, skrelt ren for det meste da den debuterte i 1957. Men da Lotus-sjef, Colin Chapman, oppdaget at kundene ikke syntes det var noe morsomt at han begynte å bygge noe som lignet et karosseri på bilen, overlot han produksjonen av denne modellen til helt andre folk. Morsomt nok for oss med Bristol-røtter, ble den nye bilen, som ikke fikk lov til å benytte Lotus-navnet, oppkalt etter det nye produksjonsstedet, nemlig Caterham. Fabrikken lå rett rundt hjørnet for der Tony Crook, Bristol-sjefen, hadde sin forretning, der han solgte merkelige ting som Zagato og Abarth. I 1973 begynte Caterham-produksjonen, og selv om bilen har gjennomgått mange metamorfoser siden da, er den i prinsippet den samme, 55 år gamle bilen som har vært produsert der i et antall av rundt 500 i året de siste årene. Nå er det altså den forholdsvis kontroversielle teamlederen, Tony Fernandes, som har kjøpt bedriften og merkevaren. Mannen som drifter Team Lotus hadde en kjempekrangel med Lotus-fabrikken foran inngangen til årets F1-sesong, om bruk av Lotus-navnet, men også det løste seg. Slik at Fernandes sitt team heter fortsatt Lotus, uten egentlig å være Lotus, mens Lotus-teamet fremdeles heter Renault. Lett forvirrende det hele, og spesielt forvirrende vil det selvfølgelig bli dersom han forsøker seg på å bruke Lotusnavnet på Caterham’en også. Akkurat det har han imidlertid ikke antydet, han sier bare at han gleder seg til å få en forbindelse mellom Team Lotus og en gatebil, og at han blant annet skal bygge femti spesialutgaver av en Team Lotus Special Edition Seven. Caterham hadde eierskifte for ikke så lenge siden. Selskapet ble kjøpt opp av et investeringsselskap som heter Corven Ventures. De satte på Ansar Ali som sjef, og han sørget blant annet for et økonomisk rekordresultat i fjor. Fernandes sier at han skal beholde hele det eksisterende Caterham-mannskapet. Kanskje kan vi håpe at dersom krangelen mellom Lotus og Lotus dukker opp igjen, vil Fernandes være klok nok til å overlate Lotus-navnet til de ekte, og så døpe om sitt Formel 1-team til Caterham? Det er ikke langt fra at Caterham har like høy standing blant forståsegpåere som Lotus har.
|