Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var en bil veldig mye utenom det vanlige da Volkswagen i 1979 introduserte den aller første Golf kabriolet. En åpen bil for «folk flest» som fort ble en klassiker – og som fortsatt er det. Med luft i håret kunne man feie rundt uten at man måtte være en riking. Som den siste nye modellen i Golf-familien lanseres nå en fornyet kabriolet. Og ingen skal være i tvil om at dette er en versjon av Golf. Det klassiske er beholdt fra tidligere modeller. Man rører ikke ved et konsept som er blitt en av verdens mest solgte åpne biler – 684.000 enheter siden den første bilen kom i 1979. Målet er fortsatt et sportslig utseende fire seter bygget på en standard Golf. Der taket kan åpnes og lukkes i en fart på opptil 30 km/t, og det kanskje mest imponerende er det isolerte taket som faktisk gjør bilen til en god helårsbil. Volkswagen er en av få som fortsatt velger mykt kanvas-tak på en kabriolet. Helt åpen. Skulle bilen bli utsatt for en kollisjon eller den overstiger en skråvinkel – vil veltebøylene automatisk løses ut i løpet av 0,25 sekunder. Det skjer nærmest en liten eksplosjon når veltebøylen skytes på plass og gir vern om bilen skulle rulle rundt. I tillegg har bilen standard to kollisjonsputer foran, side/hodekollisjonsputer foran samt knekollisjonsputer på førersiden. Det helautomatiske og elektrohydrauliske stofftaket bruker bare 9 sekunder på å åpnes eller lukkes. Sittekomforten i baksetet er som forventet ganske begrenset, både med og uten tak. Tidligere har Volkswagen bygget mange av sine spesialmodeller hos Karmann i Osnabrück. Nå finnes ikke den delen av Karmann lenger, Volkswagen har overtatt det hele, men cabrioleten bygges fremdeles i det samme, gamle anlegget. Bilen leveres med de fleste vanlig Golf-motorene (bensin og diesel) og den kan leveres med automatgir. Begrenser antall nisjebiler.
Harald A. Møller ønsker heller å satse på modeller som kan selges i et visst antall. Derfor er målet å selge 150 Golf kabriolet i året. Den nye modellen vil komme til Norge fra september og prisene starter på kr 310.000. Mange av modellene har standard start-stopp system (Bluemotion) og alle er velutstyrt med bl.a. led kjørelys. Hovedmodellene blir med 1,2 liters bensinmotor eller diesel på 1,6 liter. De vil ikke røre ved det klassiske – for Golf handler mer om evolusjon enn revolusjon. Trolig er det er også hovedårsaken til den store suksessen.
|