Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bruker mest tilsetninger Merkeverkstedene er i dag større brukere av tilsetningsstoffer enn de frie verkstedene. |
||||||||||||||||
Det samlede markedet for tilsetningsstoffer, eller additiver som de også blir kalt, er ifølge aktørene på til sammen rundt 50 millioner kroner på årsbasis. Få aktører Totalt er det i Norge en liten håndfull aktører som dominerer det profesjonelle markedet. Disse er Forte, Nor, Tunap, Würth og Protec. – Bruken av tilsetningsstoffer blir mer og mer akseptert, og markedet ser ganske bra ut. Vi forventer et bra marked fremover. Det sier daglig leder Egil Ervik i Forte Nor AS. – Det er en voldsom prosess for å overbevise verkstedene om at de skal bruke tilsetningsstoffer. Vi leverer mest til merkeverkstedene, men samtidig er det lettere å jobbe mot de små verkstedene. – 80 prosent av vår totale omsetning er mot merkeverkstedene. De driver mer forebyggende arbeid. Dette er en viktig grunn til at vi får en mye større omsetning mot merkeverkstedene, sier Ervik. Bekrefter trenden Terje Kristoffersen er leder for Autodivisjonen til Würth Norge. Han bekrefter trenden som Ervik påpeker. – I dag står merkeverkstedene for 60 prosent av vår omsetning av additiver. Resten står de frie verkstedene for. Noen verksteder ser på dette som et eget forretningsområde innen service, sier Kristoffersen. – Stadig flere merkeverksteder blir interessert. Tidligere var det stort sett bare de frie verkstedene som kjøpte dette. Enten eller Sjefen for Autodivisjonen til Würth mener at markedet er veldig splittet i synet på tilsetningsstoffer. – Dette markedet er veldig svart/hvitt sett med kundenes øyne. Det er veldig sterke meninger blant bilimportørene og verkstedene om dette har noe for seg eller om det bare er tull, sier Kristoffersen. Würths totalsalg av tilsetningsstoffer er på mellom 5 og 6 millioner kroner på årsbasis. – Vår vekst i markedet på tilsetningsstoffer er på mellom 12 til 14 prosent årlig. Jeg anslår at totalmarkedet for dette er på rundt 50 millioner kroner årlig i Norge, sier Kristoffersen. Han legger til at det er enkelte biltyper og motortyper som går igjen som brukere av dette stoffet, uten at han vil navngi disse. – Vår erfaring er at bruken av additiver ikke i første rekke er merkeavhengig, men mer avhengig av holdningene til de enkelte verkstedene, sier Terje Kristoffersen. Satser på bransjen – Våre største merkeforhandlere er uten tvil Volkswagen og Opel, sier Bjørn Thomas Fosdal i Tunap Norge. Selskapet fikk ved utgangen av fjoråret Tüv-sertifisering av sine produkter.
– Nå etter at vi har fått en del sertifisering på produktene, er det merkeforhandlerne som tar ut de største volumene. Disse står for mellom 65 og 70 prosent av totalen, sier Fosdal. Det som brukes mest er Tüvgodkjente additiver for drivstoffforbruk. Produktene er også kompatible med bioetanol og biodiesel. – Vi ønsker at produktene skal bli brukt av fagfolk. Vi satser tungt på opplæring for at produktene skal bli riktig brukt, sier han. – Produktene blir brukt forebyggende, for eksempelvis å unngå tette partikkelfilter og dyser. Han sier at etter at produktene til Dunap har fått Tüv-sertifisering, har leasingselskapene begynt å fatte interesse for produktene. – Jeg ser for meg en vekst i markedet for denne type kjemi. Dette underbygges ved at enkelte av leasingselskapene er positive til tilsetningsstoffene, som følge av at vi kan dokumentere et positivt resultat, sier Fosdal.
|