Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Frisk vind for VW/Audi Selvfølgelig er det smart å tenke på strømmen når man jobber med elbiler. Volkswagen investerer i vindmøller. |
||||||||||||||||
For fem års tid siden besøkte vi Volkswagen for å se på deres prosjekt med ”varme” brenselceller. De kjørte et eget forskningsprosjekt på en form for brenselceller som tillot produsenten å manøvrere seg utenom et par ganske begrensende patenter. Rundt akkurat det prosjektet har det vært stille lenge, men det som egentlig gjorde største inntrykk på meg, var at VW hadde bygget sitt eget anlegg for å produsere det nødvendige hydrogenet. Vi fikk ved selvsyn se hvor mange kvadratmeter solceller som måtte til for å produsere nok strøm for å drive en eneste bil – plutselig virket det som om Sahara kanskje var i minste laget. LES MER I: Hot brenselcelle fra Volkswagen Men like imponert som jeg var av at VW ønsket å vise oss hele drivlinjen, fra energiproduksjon til at den ble brukt opp, burde jeg være imponert over Audi nå. Samtidig som de begynner å planlegge produksjonen av sin E-tron, på den samme fabrikken hvor de håndbygger sin R8, forteller de at de – i første omgang – skal bruke et tosifret millionbeløp (i euro) på en vindmøllepark ute i Nordsjøen. 90 kilometer fra øya Borkum roterer allerede bladene på noen mega-møller. ”Vi skal produsere 53 Gigawatttimer der ute”, sier Reiner Mangold, Audis prosjektsjef. Som sier at selvfølgelig er dette bare et testprosjekt, selv om vi snakker like mye strøm som et lite tettsted ville trenger. Men han legger til at ut fra dette skal det bygges et stort prosjekt, og at Audi akter å produsere både strøm, hydrogen og metangass selv, drivstoff som fremtidige Audier vil komme til å bruke. Mobility kaller Audi denne filosofien som altså blant annet skal være med på å stille strøm fra bærekraftige kilder til disposisjon for sine elbil-kunder. Selvfølgelig kan vi være kyniske og si at dette er et nødvendig PR-stunt for Audi, for i forhold til BMWs i-planer og Daimlers brenselcelle-aktiviteter, har ikke Audi noen annen profil en at de har vist noen elbil prototyper nå og da. R8 som elbil er vel ikke akkurat et innslag til fordel for femtidig bærekraftig transport, og planene for E-tron utgaven av A1 er også ganske svevende. Men med noen konkrete Audi vindmøller sveivende ute i Nordsjøen, har de tatt minst tre skritt i dette spesielle PR-kappløpet.
|