img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Elektrisk overraskelse fra Porsche
Etter GT3 R Hybrid og 918 Spyder, overrasker Porsche med enda en elektrisk nyhet. Vi har allerede kjørt den.

Jeg trodde jeg hadde fulgt med litt. Jeg har for eksempel oppfattet at det er veldig mye el-motor i 918 Spyder, og at GT3 R Hybrid også har sine elektriske finesser. Men da jeg møtte noen oransje flash på en sølvgrå Boxster i går, tilstår jeg gjerne at jeg ikke ante hva det var.

Porsche har jobbet med disse plug-in bilene i nesten ett år, fikk jeg vite. Men jeg ble også trøstet med at dette var et svært lav-profil prosjekt som nesten ikke var kommunisert ut.

Men her sto de i hvert fall, to utgaver, den ene tohjuls- og den andre firehjulsdrevet. Klar for en tur ut på den gamle betongen på Tempelhof-flyplassen i anledning Michelins Challenge Bibendum.

LES: Kjøp en Porsche, så får du kjøpe en til

Nå er det det å si om disse prøvekjøringene at de skjer i ekstremt kontrollerte omgivelser, med produsentens representant ved siden av og med svært begrensede muligheter til en skikkelig skid-oppvisning.

Virkeligheten er at uten å være blitt fortalt det, hadde jeg ikke ant om det var den med én motor (bakhjulsdrift) eller den med to, firehjulsdrift, jeg kjørte. På tross av at den første bare hadde halvparten så mange krefter som den andre.

Men jeg fikk vite at dette var énmotors-utgaven. 90 kW (122 hk) og 270 Nm veldig lavt nede. 

LES OM: Porsches hybride testlab

Det jeg merket var at den kjentes ikke vesentlig tyngre ut enn vanlig Boxster (med 1520 kg er den nesten 200 kg tyngre – men de er også pent fordelt utover), og at de hadde fått til et kunstig lydbilde som var attraktivt.

Til og med på ”tomgang” fikk du følelsen av at det skulle skje noe. Kanskje ikke alle oppdager det. Soundscaping-effekten måtte hentes frem ved hjelp av en godt skjult bryter.

Det blir fortalt at denne gjerne gjør 150 km/t, at den når 100 på 9,8 og at den gir deg en rekkevidde på 170 km dersom du bruker hodet.

Hele drivlinjen ligger bak, og de egenutviklede batterier med litium, jern og fosfater og en kapasitet på 29 kWh, er felles for begge modellene. Den store batterienheten er plassert rett foran bakakselen slik at tyngdepunktet fremdeles ligger nær midten av bilen.

Med to motorer kan du gange hk- og Nm-tallet med to, og dermed er vi nede på 5,5 sekunder fra null til hundre. Toppfarten er oppe på 200 km/t. Men rekkevidden er, logisk nok, omtrent den samme ved identisk kjøring.

Den ekstra motoren, med tilhørende elektroniske systemer, legger imidlertid på enda 150 kg – langt foran. Det skulle ikke forundre meg om vi for første gang siden bilen ble lansert i 1996, har fått en Boxster med tendenser til understyring. Men det er altså umulig å prøve ut ved dette arrangementet.

LES OM: Porsche GT3 R Hybrid

Om det føltes som en Porsche? 

Det var masse Porsche her. Sittestillingen, utsikten over panseret, instrumentene som ikke var mye forandret. Men allikevel. Dette var enda en i den uendelige rekken av radiobiler.

Jeg tror at den største utfordringen for bilkonstruktørene fremover er å bygge personligheten tilbake i disse ”virtual reality”-bilene.

Følelsen av hva som skjer (og hvordan det skjer) når man trykker på gasspedalen. Hvordan sidekreftene bygger seg opp, og hvordan de føles gjennom rattet. Den gode ”vi-er-på-samme-parti” følelsen du får gjennom bremsepedalen når du tråkker virkelig hardt på den.

Med elektro-servoer og elektro-motorer og kliniske berøringsskjermer, forvinner mer og mer av det man kalte menneske-maskin interface. I dag er det elektronene som har overtatt, det er på tide at noen konstruerer tilbake litt følelse av kjøtt og blod i disse greiene.

Ellers kan jeg like godt ta toget.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer