img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Nye utfordringer
Grønn transport og trygg trafikk er ikke alltid forenlig. Det fikk vi klar beskjed om på Michelins Challenge Bibendum i Berlin.

Halve vitsen med det kjempearrangementet Michelin har oppkalt etter den godslige maskotten sin, er at produsentene skal ta med eksempler på sine kjøretøy med alternative (ikke-fossil-forbrennende) drivlinjer, og at vi – i går og i dag journalistene, de neste dagene, den gemene hop – skal få prøve hvordan det virker.

Det er ti-tolv firmaer her med elektriske sykler. Sykler i alle fasonger, med canvas-karosseri, med varekasse foran, sykler du ligger på når du trår, sykler du tar fra hverandre og putter i lommene, hvis de er litt store, og sykler som bare er sykler.

Vi har sågar en sykkel her som egentlig kan virke som en trehjuls bil. Twike heter den, ikke helt ukjent i Norge heller, men den er utstyrt med det produsenten fikst kaller en Fitness Trainer – nemlig et sett pedaler, helt nødvendig for å komme hjem med denne farkosten.

Felles for dem alle er altså at de bærer med seg et lite batteri og at det er en el-motor i navet i en eller annen ende. Typisk er at de lades fra vanlig husholdningsstrøm, eller fra 12 Volt fra bilen din som forsyner en motor på langt under en kW, og som kanskje ligger i forhjulet.

Ladingen tar ikke mye tid. På en av syklene i Berlin tar det faktisk ingen tid i det hele tatt, for den trekker med seg en tilhenger med solceller, så ekvipasjen produserer sin egen strøm. Og den strømmen du får plass til, er kanskje med på å hjelpe deg frem de nesten 40 kilometerne.

For jeg husker jo da jeg forsøkte noe sånt for et år eller to siden. Det jeg merket, var at det nesten ikke fantes bakker lenger, og de som var der, var ekstremt greie å ha med å gjøre.

Men her, på flyplassen i Berlin, er det ikke mange bakker du trenger hjelp til, nei. Så hva skjer da når motorjournalistene skal tøffe seg?

Jo – de får opp maksimal hastighet med kombinasjonen av strøm og pedaler.

Og jeg skal si at når disse gærningene kommer lyløst bakfra, og egentlig ikke har kontroll på de to smale hjulene, og det hele skjer både lydløst og minst dobbelt så fort som en vanlig sykkel vanligvis beveger seg, ble mitt (som regel undertrykte) syn på syklister enda et hakk mer negativt.

Tre ganger skvatt jeg unna – for disse folkene kom fort. 

Og samtidig forteller arrangementet oss at nå er vi inne i et tiår der vi skal ta trafikksikkerhet på alvor. Med en rekke konferanser og tiltak. På samme bane hvor disse skumle redskapene slippes løs, fullstendig ukontrollert.

Så egentlig skulle jeg jo ikke gjøre det jeg allikevel skal gjøre nå. For egentlig hater jeg syklister og ser på den elektrifiserte generasjonen som enda mer morderiske enn de som bare svetter.

For alle disse produsentene av sykler med grønn øko-profil, har med seg et utrolig antall av dem hit til Berlin. Så helt uoffisielt skal vi nå ut med et dusin av dem og gjøre en pub-til-pub, eller kanskje heller klubb-til-klubb runde med strøm både til lykten og til hjulene.

Berlin er om mulig enda flatere enn København, så full lading burde kunne rekke til ganske mange stoppesteder.

Sykkelen med de egne solcellene lot vi bli igjen hjemme, noe sa oss at den ville vært kontraproduktiv i sammenhengen, men ellers er feltet spredt på ganske mange typer – og da tenker jeg ikke først og fremst på syklene.

Kanskje jeg ser annerledes på dagens opplevelser når jeg selv har praktisert de samme øvelsene i full offentlighet? Kanskje jeg faktisk kommer til, om ikke å like, så i hvert fall å forstå syklister etter dette.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer