img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Formel 1 - mer enn bare racing
Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at det skjer mer enn såkalt racing i Formel 1. Store penger, masse rykter, skikkelig baksnakking setter skikkelig farge på virksomheten.

Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse det heller, at jeg er litt mer opptatt av alt tøvet rundt, enn av det som skjer på Grand Prix-banene.

Spesielt fordi det har vært meget mer spennende enn det som skjedde under noen langtråkige weekender rundt omkring i verden i løpet av sesongen – selv om jeg skal villig innrømme at i år har det vært litt fest og moro på banene også.

Men er det ikke på sin plass å minne om at tidligere, når vi så fantastiske forbikjøringer og smarte finter for å utmanøvrere hverandre, var det fordi en fører var overlegen, eller en konstruktør hadde bygget en bedre bil enn konkurrentene.

Ikke fordi ”sportens” regulerende myndigheter har kommet opp med krav om at dekkene skal slites kunstig fort, og tillatt elektroniske hjelpemidler som skal gi fordelaktig aerodynamikk noen korte sekunder på noen hundre forutbestemte meter på banen. Dersom været er pent!

Men som sagt, i mangel av en utvikling der det lønner seg å være spesielt flink eller spesielt smart, er det positivt at man har funnet en måte å få skuespillet til å bli litt morsommere på i år.

La meg si det sånn, at hvis DRS’en og KERS’en kommer til å medføre forbikjøringer i Monaco, er det mulig jeg kommer til å reise meg på setet og hoie.

Én gang.

Men i mellomtiden er det verdt å minne om et par ting som har hendt i det siste.

For eksempel at konstruktørene, de som bygger disse bilene, har sagt et massivt nei til et forslag om å introdusere gammeldags ”ground effect” aerodynamikk.

Formålet skulle være å redusere forbruket med ytterligere 35 prosent, på toppen av det reduserte forbruket de nye 1,6-liters miksmaster-motorene vil representere i forhold til dagens allerede ganske spinkle 2,4-litere.

Men FIA, de som setter reglene, har halvannen måned på seg til å overkjøre teamene og allikevel introdusere det nye forslaget, gjeldende fra 2013-sesongen.

FIA er som kjent det tredje hjørnet i trekanten som består av dem, Bernie Ecclestone og deltakerne som er organisert i FOTA. Bernie Ecclestone er bare representert av seg selv, hvilket kom klart frem forleden.          

Han var egentlig ganske god venn med Max Mosley, den forrige FIA-sjefen. Sammen gjorde de en avtale som ga alle kommersielle rettigheter i forbindelse med Formel 1 til Bernie Ecclestone-kretser for de neste 100 år.

Den nye FIA-sjefen, Jean Todt, tidligere teamsjef for Ferrari i Michael Schumacher-tiden, har gjort et forsøk på å hive 100-årsavtalen over bord, men FIAs advokater later til å ha konkludert med at den avtalen er omtrent like vanntett som Moselovene.

Om det er forsøket på å plukke den fra hverandre som fikk Ecclestone til å være litt pompøs forleden, vet jeg ikke.

Men han klarte i hvert fall å fortelle alle som ville høre på at ”Jean Todt er fattigmannens Max Mosley. Han har reist verden rundt og gjort det Max aldri gjorde, tok folk i hendene og kysset babyer. Muligens er det bra for FIA, men vi trenger ikke slikt for Formel 1”.

Jean Todt tok til forsiktig motmæle i – av alle steder – Financial Times (det viser på hvilket nivå ”sporten” befinner seg). ”Det er viktig ikke å overreagere”, var noe av det avisens folk fikk ut av ham.

Bernie Ecclestone, som fremdeles er bilsportens rikeste, han er anslått å være verd 2.500 millioner pund, nr. 23 på listen over Storbritannias rikeste – ikke dårlig for en tidligere bruktbilselger – har en del sider jeg egentlig syns er ganske morsomme.

En av dem er en overdose av arroganse. ”Folk med mindreverdighetskompleks har det fordi de er mindreverdige…” er en av hans mange siterbare en-linjere.

Men han hadde forbausende lite å si da en liten bombe ble detonert i Formel 1-miljøet. Noen hadde lyst til å kjøpe forestillingen. 

I dag styres fremdeles alt rundt Formel 1 av Bernie Ecclestone. At han fyller 81 år i november, er ikke noe argument, de som har penger i dette showet klager ikke på avkastningen.

Men de som ”eier” rettighetene heter CVC Capital Partners, og de har et like sentimentalt forhold til Formel 1 som bikkja mi.

Opp dukker plutselig News Corporation og Exor og antyder at de godt kunne tenke seg å kjøpe ut CVC. Exor er et potent investeringsselskap, News Corporation er Murdoch-familiens medie-imperium, verdens tredje største etter Walt Disney og Time Warner.

Ikke nok med det, bak de to selskapenes tilbud står to gode kompiser, James Murdoch, sønn som ser ut som om det er han som kommer til å arve farens globale medierike, og John Elkann, Fiat/Agnelli-arving og de facto Fiat-sjef i dag.

Til sammen er de ikke i nærheten av Ecclestones 80, og de representerer et syn på showbiz og bilsport som kanskje er litt mer 1960-årene enn det Ecclestone står for.

At de også, ser det ut som, har med seg verdens rikeste mann, meksikaneren Carlos Slim, sier også at vi er inne på omtrent samme spor som da CVC kjøpte Formel 1 fra noen banker for 1,7 milliarder dollar for noen år siden.

Et problem kan være at Elkann også eier Ferrari, men på den annen side – Ferrari har vært Formel 1-sportens eneste konstante deltaker siden de første løpene for mer enn 60 år siden.

Og Ferrari er det som har stått i første rekke og sagt det alle forsiktig er enige i, at Formel 1 trenger fete, mangesylindrede motorer med skikkelig pønsj og skikkelig låt hvis publikum skal bli interessert i dette igjen.

De første oppkjøpssignalene kom sent i april, det er så stille rundt dette nå at man kan ha en følelse av at det er like før stormen slippes løs.

Men i mellomtiden får vi hygge oss med en og annen muntlig sjikane og håpe på enda flere forbikjøringer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer