Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Formel 1 - mer enn bare racing Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at det skjer mer enn såkalt racing i Formel 1. Store penger, masse rykter, skikkelig baksnakking setter skikkelig farge på virksomheten. |
||||||||||||||||
Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse det heller, at jeg er litt mer opptatt av alt tøvet rundt, enn av det som skjer på Grand Prix-banene. Spesielt fordi det har vært meget mer spennende enn det som skjedde under noen langtråkige weekender rundt omkring i verden i løpet av sesongen – selv om jeg skal villig innrømme at i år har det vært litt fest og moro på banene også. Men er det ikke på sin plass å minne om at tidligere, når vi så fantastiske forbikjøringer og smarte finter for å utmanøvrere hverandre, var det fordi en fører var overlegen, eller en konstruktør hadde bygget en bedre bil enn konkurrentene. Ikke fordi ”sportens” regulerende myndigheter har kommet opp med krav om at dekkene skal slites kunstig fort, og tillatt elektroniske hjelpemidler som skal gi fordelaktig aerodynamikk noen korte sekunder på noen hundre forutbestemte meter på banen. Dersom været er pent! Men som sagt, i mangel av en utvikling der det lønner seg å være spesielt flink eller spesielt smart, er det positivt at man har funnet en måte å få skuespillet til å bli litt morsommere på i år. La meg si det sånn, at hvis DRS’en og KERS’en kommer til å medføre forbikjøringer i Monaco, er det mulig jeg kommer til å reise meg på setet og hoie. Én gang. Men i mellomtiden er det verdt å minne om et par ting som har hendt i det siste. For eksempel at konstruktørene, de som bygger disse bilene, har sagt et massivt nei til et forslag om å introdusere gammeldags ”ground effect” aerodynamikk. Formålet skulle være å redusere forbruket med ytterligere 35 prosent, på toppen av det reduserte forbruket de nye 1,6-liters miksmaster-motorene vil representere i forhold til dagens allerede ganske spinkle 2,4-litere. Men FIA, de som setter reglene, har halvannen måned på seg til å overkjøre teamene og allikevel introdusere det nye forslaget, gjeldende fra 2013-sesongen. FIA er som kjent det tredje hjørnet i trekanten som består av dem, Bernie Ecclestone og deltakerne som er organisert i FOTA. Bernie Ecclestone er bare representert av seg selv, hvilket kom klart frem forleden. Han var egentlig ganske god venn med Max Mosley, den forrige FIA-sjefen. Sammen gjorde de en avtale som ga alle kommersielle rettigheter i forbindelse med Formel 1 til Bernie Ecclestone-kretser for de neste 100 år. Den nye FIA-sjefen, Jean Todt, tidligere teamsjef for Ferrari i Michael Schumacher-tiden, har gjort et forsøk på å hive 100-årsavtalen over bord, men FIAs advokater later til å ha konkludert med at den avtalen er omtrent like vanntett som Moselovene. Om det er forsøket på å plukke den fra hverandre som fikk Ecclestone til å være litt pompøs forleden, vet jeg ikke. Men han klarte i hvert fall å fortelle alle som ville høre på at ”Jean Todt er fattigmannens Max Mosley. Han har reist verden rundt og gjort det Max aldri gjorde, tok folk i hendene og kysset babyer. Muligens er det bra for FIA, men vi trenger ikke slikt for Formel 1”. Jean Todt tok til forsiktig motmæle i – av alle steder – Financial Times (det viser på hvilket nivå ”sporten” befinner seg). ”Det er viktig ikke å overreagere”, var noe av det avisens folk fikk ut av ham. Bernie Ecclestone, som fremdeles er bilsportens rikeste, han er anslått å være verd 2.500 millioner pund, nr. 23 på listen over Storbritannias rikeste – ikke dårlig for en tidligere bruktbilselger – har en del sider jeg egentlig syns er ganske morsomme. En av dem er en overdose av arroganse. ”Folk med mindreverdighetskompleks har det fordi de er mindreverdige…” er en av hans mange siterbare en-linjere. Men han hadde forbausende lite å si da en liten bombe ble detonert i Formel 1-miljøet. Noen hadde lyst til å kjøpe forestillingen. I dag styres fremdeles alt rundt Formel 1 av Bernie Ecclestone. At han fyller 81 år i november, er ikke noe argument, de som har penger i dette showet klager ikke på avkastningen. Men de som ”eier” rettighetene heter CVC Capital Partners, og de har et like sentimentalt forhold til Formel 1 som bikkja mi. Opp dukker plutselig News Corporation og Exor og antyder at de godt kunne tenke seg å kjøpe ut CVC. Exor er et potent investeringsselskap, News Corporation er Murdoch-familiens medie-imperium, verdens tredje største etter Walt Disney og Time Warner. Ikke nok med det, bak de to selskapenes tilbud står to gode kompiser, James Murdoch, sønn som ser ut som om det er han som kommer til å arve farens globale medierike, og John Elkann, Fiat/Agnelli-arving og de facto Fiat-sjef i dag. Til sammen er de ikke i nærheten av Ecclestones 80, og de representerer et syn på showbiz og bilsport som kanskje er litt mer 1960-årene enn det Ecclestone står for. At de også, ser det ut som, har med seg verdens rikeste mann, meksikaneren Carlos Slim, sier også at vi er inne på omtrent samme spor som da CVC kjøpte Formel 1 fra noen banker for 1,7 milliarder dollar for noen år siden. Et problem kan være at Elkann også eier Ferrari, men på den annen side – Ferrari har vært Formel 1-sportens eneste konstante deltaker siden de første løpene for mer enn 60 år siden. Og Ferrari er det som har stått i første rekke og sagt det alle forsiktig er enige i, at Formel 1 trenger fete, mangesylindrede motorer med skikkelig pønsj og skikkelig låt hvis publikum skal bli interessert i dette igjen. De første oppkjøpssignalene kom sent i april, det er så stille rundt dette nå at man kan ha en følelse av at det er like før stormen slippes løs. Men i mellomtiden får vi hygge oss med en og annen muntlig sjikane og håpe på enda flere forbikjøringer.
|