Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Faktisk var det to racerbiler i Berlin, i tillegg til noen elektriske og carts. Den seriøse var Formulec – de skal ha sin egen serie neste år, sier de. Litt mer avslappet var den som studentene på det Tekniske Universitetet i Berlin hadde bygget. Derfra har de i mange år bygget biler til den utfordrende Formel Student-konkurransen (hvorfor er det fremdeles ingen norske skoler som er der?), og nå hadde de tatt bilen sin, revet ut den støyende forbrenningsmotoren og erstattet den med batterier og el-motor. Like morsom å kjøre, sa studentene og forsøkte å se overbevisende ut. Helt sikker er jeg ikke. For litt lenger nede i gata holdt Formulec til, sammen med sin hovedsponsor FCI. En racingstall med base i Paris befolket av mange som har røtter i Formel 1 og som akter å gjøre noe seriøst ut av dagens el-bølge. For eksempel å bygge racerbiler som både er raske og som kan gi publikums-opplevelser nok til at man kan lage en løpsserie av dem. EF 01 heter dagens bil, den følger Formel 3-oppskrift hele veien, både opphengning og aerodynamikk er baneracing på et høyt nivå. Det er mange tråder som løper tilbake til kjente kilder her. Man har brukt masse Matra-teknologi, med det samme innholdet som man finner i de elektriske Andros-bilene som nå kjører isbanerace på franske vintersportsteder. Og man koblet seg opp til det Mercedes GP Petronas-teamet for å utvikle bilen. Alt det aerodynamiske arbeidet ble gjort i teamets vindtunnel i Brackley. Foreløpig har de bare denne ene bilen som brukes både til demonstrasjoner og utvikling. Men flere er under bygging og neste år håper de på å få så mange ute på banen at de kan lage en racingserie. Bilens prestasjoner skulle tilsi at det kan bli en suksess på litt mindre baner. Jeg er imponert av vekten som oppgis til bare 700 kg. Resten er også bra: toppfart på 260 km/t og 0-100 på under tre sekunder høres nesten ut som Formel 3, og F3 er verd både å se og høre på. Og der er ved problemet med dette her, det låter ikke. Selv om jeg muligens har en løsning – sett på smalere dekk så får vi i hvert fall tilbake hviningen i svingene og kanskje enda heftigere konkurranser. Ikke bare har bilen to motorer, forresten, på til sammen rundt 200 kW, den har også en to-trinns girkasse. Ekstra hjelp ved start-aks. All strømmen kommer fra Li-ion batterier som kan lades opp på 1 - 1½ time – og da holder det for ca. 20-25 minutters skikkelig racing. Verdt er det også å huske på at her kreves det andre kunnskaper av mekanikerne, vi snakker om 250 amperes strøm på mellom 400 og 800 Volt – det er der FCI kommer inn som mer en partner enn som en sponsor. De har stor og lang erfaring i å håndtere denne type strøm. LES OGSÅ:
|