img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Vi lister oss så stilt på tå…
FØRSTEINNTRYKK: Hybrid har snarere blitt regelen enn unntaket når vi snakker store luksusbiler. Porsche har allerede luktet på markedet med Cayenne, men nå troner hybridemblemet på Panamera sammen med bokstaven «S» - for sport.

Panamera S Hybrid er en såkalt fullhybrid, det betyr at du kan kjøre den utelukkende på strøm.

Riktignok bare inntil to kilometer i hastigheter opp til 85 kilometer i timen – med andre ord mer enn tilstrekkelig til å miste lappen i bebygget strøk, fortsatt uten en lyd.

Fascinerende nok, men ikke stort annen enn man kan gjøre i en Prius.

Det er den andre delen av hybridiseringen som virkelig gir mening til denne bilen.

Boost
Gi bånn gass, og Panameraen går i såkalt «boost mode». Da hentes kreftene fra både forbrennings- og elektromotor, da forstår du virkelig full hybrid direkte i ryggraden.

Tallenes tale tyder da også på sportslighet. Kompressormatet V6-motor med 333 hestekrefter i tospann med 47-hester elektromotor, gir til sammen 380 hestekrefter, og minst like interessant, 580 Newtonmeter fra 1000 omdreininger!

Det sørger for at Panamera fortsatt er en super-GT, mer enn en sportsbil.

Når du gir gass, er kreftene som flytter den 1980 kilo tunge bilen imponerende.

De ekstra 80 kiloene er for det meste batterier og kassa som passer på at det ikke blir ødelagt i en kollisjon. Selve batteripakken sitter under bagasjeromsgulvet, og altså bak hjulene.

Det voldsomme dreiemomentet allerede fra 1000 o/min, bidrar faktisk til å kamuflere vekten noe når man akselererer.

Tiptronic
Panamera S Hybrid bruker en annen girkasse enn resten av modellrekken.

Tiptronic S er en åttetrinns automatkasse med momentomformer – noe som selvsagt henger sammen med at dette skal fungere sammen med hybridsystemet.

Nå hevder imidlertid utviklingsgutta hos Porsche at man kunne valgt å bruke PDK-kassen, fordi overføringen mellom bensinmotoren og drivverket helt frikobles ved hjelp av en clutch når bilen bare går på elektromotoren.

Den egentlige årsaken er nok først og fremst at denne hybridpakken er utviklet også for Cayenne og VW Touareg.

På SUVer er det vel så viktig med krefter fra lave turtall når man skal trekke tilhenger eller kjøre i terrenget, og da er denne kassa en bedre løsning.

I motsetning til de to SUVene, går da kreftene her bare til bakhjulene på Panameraen.

0,68?
Porsche melder at bilen skal bruke 0,68 på lettrullende 19-tommere, jeg innrømmer at selv med en ganske lett gassfot var det vanskelig å nå helt ned dit.

Bryr den som kjøper seg Porsche til en startpris på 1.489.000 kroner virkelig om forbruk?

Det er jo lov å ha flere tanker i hodet samtidig – selv om du kjører Porsche.

For om du ikke er så opptatt av forbruket ut fra rene økonomiske kriterier, må det være lov å synes det er fint å slippe ut 159 gram i stedet for de 242 g/km som en «vanlig» Panamera S med nesten like mange hestekrefter og V8er slipper ut.

Dekk mest avgjørende
Når man ikke hopper mellom biler i en direkte sammenligningstest, er det nesten umulig å gjøre en virkelig sammenligning av hvordan Panamera S Hybrid kjører kontra en med V8er.

Kanskje kan men kjenne den lille ekstra vektøkningen i form av noe mer krenging, og muligens noe dårligere «turn-in» når svingene virkelig blir trange nok.

Etter å ha rattet bilen på trange østerrikske fjellveier, mistenker jeg at det snarere er de lettrullende dekkene som gjør forskjellen, snarere enn selve vektforskjellen.

Dessuten blir kjøreopplevelsen litt annerledes med denne girkassen kontra en mer sportslig PDK-kasse.

Ett eller to trykk på knappen som strammer demperne, gjør en forskjell, men det blir aldri stumpete – bare enda mer direkte.

Panamera S Hybrid blir et alternativ for den som ønsker å beholde mye av sportsligheten, men samtidig ta et snev av ansvar for miljøet.

For det norske markedet blir trolig dieselversjonen som er på plass en gang senere i år, et betydelig bedre alternativ. Særlig fordi det kanskje barberer prisen med så mye som 400.000 kroner.

FAKTA: Porsche Panamera S Hybrid

Motor:

6-sylindret kompressormatet bensinmotor 2995 ccm
og synkron elektromotor.

Effekt:

245 kW (333 hk) v/ 5,500 o/min (bensinmotor)
34 kW (47 hk) v/ 1150 o/min (elektromotor)
279 kW (380 hk) v/ 5,500 o/min (kombinert)
580 Nm v/ 1,000 o/min (kombinert)

Mål:

497 x193,1 x 141,8 cm L/B/H

Akselavstand:

292 cm

Bagasjerom:

335 liter

Egenvekt m/fører:

2065 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,0 sek.

Toppfart:

270 km/t

Snittforbruk:

0,68 l/mil

CO2-utslipp:

159 g/km

Pris:

kr 1.489.000

Konkurrenter: BMW 7-serie ActiveHybrid, Mercedes S-Klasse Hybrid

+ Superrask langturmaskin med sportsbilgener

- Om pris og forbruk betyr mest, kan man vente på diesel

LES MER OM PANAMERA S HYBRID I SOMMERUTGAVEN AV BIL


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer