img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Minner fra helte-tiden
Selvfølgelig må et besøk i Berlin kombineres med litt racing-arkeologi. Hva finnes egentlig tilbake av gamle Avus?

I fjor var redaktør Pettersen på Michelins Challenge Bibendum-arrangement i Rio de Janeiro, og jommen klarte han ikke å grave opp en lokal, obskur racerbane.

Det er slett ingen grunn til at vi skal være noe dårligere, spesielt ikke fordi Avus-banen var noe av det mest hårete noensinne. Blant annet verdens raskeste racerbane i nesten tre årtier.

La oss først fastslå at du finner fremdeles store rester av banen. Den ligger vegg i vegg med messeområdet i Berlin, og dersom du tror at den bydelen heter Avus, tar du ganske feil. Banen var nemlig en Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße, derav navnet.

Som sådan ble den grunnlagt allerede i 1907, av Automobilclub von Deutschland, som mente det var smart for industri og bilførere å ha noe å trene seg på. Så de la opp til en ambisiøs rute på nesten 20 km gjennom Grünewald-skogen.

Noen klassisk racing-form hadde den ikke. Her var det to lange strekninger, parallelle og på en armlengdes avstand, forbundet med en trang sving i sør og en videre sving i nord.

SE SKISSE AV BANEN PÅ WIKIPEDIA

Prosjektet stampet og stampet, og ikke før Hugo Stinnes, finansmann med store interessert i transport, stål og biler, tok grep, ble banen ferdig og kunne åpne i 1921.

Første gang det ble arrangert et Grand Prix der var i 1926. Og det var slett ikke noe grand prix, det bare het det, og ble vunnet av Rudolf Caracciola i en sportsbil fra Mercedes.

En eneste gang har det vært et VM-løp på denne banen, det var i 1959 og ble vunnet av Tony Brooks i en Ferrari. Med rundt 230 km/t i snitt, var dette det raskeste F1-løpet noensinne.

Men noen Avusrekord var det ikke. Den ble nemlig satt av Hermann Lang i 1937. Det var eneste gang de enorme Sølvpilene fra Mercedes og Auto Union kjørte på denne banen, som da hadde fått en fantastisk dosering - bygd opp med murstein – i nordenden.

De 260 km/t han kjørte med, greide ikke racerne på Indianapolis å slå før det hadde gått nesten 30 år.

Avus fikk aldri noen glorie, slik som Nürburgring. Det var aldri noen skikkelig store løp som gikk her, med mindre du kaller landeveisløp på sykkel, maraton og 50 km kappgang under sommerolympiaden i 1936, for store løp. De fant nemlig sted her.

Banen ble stadig kortere, ved at sørsvingen kom nærmere svingen i nord.

Tidlig på 1960-tallet rev de ned doseringen etter at Jean Behra døde da hans Porsche RSK kom over kanten. Selv om det var en slags racing på landeveien som utgjorde Avus helt til for 15 år siden, var det aldri noe som lignet på de hårete gamle dager. 

I dag kan du komme opp i fjernsynstårnet like ved og se ut over Avus og oppdage at på tross av hva tegningene som regel viste, var ikke de to parallelle veiene helt rette.

Du kan se ned på det som var Checkpoint Bravo og slå fast at historien om at Avus ble kappet over av Muren, og at det var derfor det ble slutt på racing der, er bare tøv. Så nær var ikke kommunist-grensen.

Du kan lure deg over en sterkt trafikkert motorvei og sette deg på de gamle tre-tribunene som nå er fredet. Og du kan rote deg bort til hotellet som heter Avus, og se opp på det gamle kontrolltårnet, som fremdeles står der velbevart.

Og som et konkret minne, kan du klappe på en stor bronsestatue som står der hvor den ene enden av doseringen i sin tid befant seg.

Max Esser heter kunstneren, og det er ikke noen av bilheltene som er bevart for evig tid her, men to andre som om mulig hadde enda mer hår på brøstet.

På to hjul rundt den ”dødsveggen” må ha krevd sin man. Her ser vi Ernst Henne på en BMW, så vidt foran Ewald Kluge på en DKW i praktfull 30-talls stil.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer