Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En nærmest målløs og lykkelig teamleder, Uwe Schindler, hadde problem med å uttrykke hva han egentlig følte da konkurransen var over og kunne konstatere at de hadde klart andreplassen. - Tenk at vi vurderte å trekke oss fra Shell Eco-marathon ved juletider. Ja, og vi tenkte det for bare en uke siden også. Dette har vært en periode med noen fantastiske oppturer, og tider hvor vi var usikre på om vi klarte å få bilen ferdig i tide. Akkurat nå vet jeg nesten ikke hva jeg føler. Vi har ikke sovet mye de siste dagene, så vi er totalt utladet og lykkelig, sier Schindler. Lagets sjåfør, Mads Hoel, er svært fornøyd med resultatet og konkurransen. - Å være med på Shell Eco-marathon er nok det kuleste jeg har gjort i hele mitt liv, gliser han under hjelmen like før han setter seg inn i bilen før siste forsøk. Det er flere kategorier de 212 deltakende lagene konkurrerer i, og DNV Fuel Fighter er i klassen ”Urban Consept”. Det betyr at bilen skal være bygd på samme prinsipp som vanlige biler, noe som setter krav til en viss kjørekomfort og fire hjul. Slike krav gjelder ikke for bilene i klassen for prototyper. Laget kom til Tyskland tirsdag for å gjøre forberedelser til de formelle rundene. Torsdag startet konkurransen, og i løpet av tiden fram til lørdag hadde lagene fem sjanser til å gjennomføre seks runder på EuroSpeedway i Lausitz i Tyskland. Det var under lagets siste sjanse de lykkes med et resultat som holdt til en god andreplass. De oppnådde 99 kilometer per kWt, som tilsvarer ca. 1000 kilometer på drivstoff tilsvarende en liter. Laget hadde en målsetting om å sette verdensrekord i år, men den stående rekorden på 1246 kilometer som ble tatt av den samme bilen i 2009, ble ikke slått. Årets vinner ble et nederlandsk lag som ble målt til å oppnå 104 kilometer per kWt på drivstoff tilsvarende en liter bensin. Det var med andre ord svært jevnt mellom de to vinnende lagene. SE VIDEO FRA SHELL ECO-MARATHON
|