– Det vi har gjort nå er at vi har sendt ut som en pressemelding på generell basis. Samtidig er det en del forhandlere som gjør en del fremstøt lokalt i denne forbindelse, sier direktør Arne Lorvik i Møller Bil.
Han sier at responsen blant kundene har vært god.
– Det har også noe med årstiden å gjøre. Når det begynner å bli varmt i været, er også faren for ubehagelig lukt fra anlegget større enn når temperaturen ute er lav.
Ifølge Lorvik tilbys det mange former for klimaservice.
– Vår erfaring er at mye av det som tilbys på markedet ikke er godt nok. Vi anbefaler en total gjennomspyling av anlegget, kombinert med bytte av pollenfilter. Først da er bileieren sikker på å bli kvitt dårlig lukt, og få et så godt klima inne i bilen som overhodet mulig sier han.
Lorvik mener at det å foreta en spyling av klimaanlegget en gang i året er en god forsikring mot dårlig lukt.
– Har dere vurdert å gjøre dette som en del av servicen?
– Rens av anlegget inngår ikke i vanlig service. Det er fabrikkene som styrer serviceprogrammene, og de tuller vi ikke med, sier han.
Til tross for at rens av systemet ikke inngår i fabrikantenes serviceprogram, er det like fullt slik at mange kunder velger å foreta service på bilens ACanlegg i forbindelse med servicebesøk.
– Det er trenden blant våre kunder i alle fall, sier Møllerdirektøren.
Halvparten av bilparken Lorvik mener at rundt halvparten av den rullerende bilparken i Norge i dag er utstyrt med klimaanlegg.
– Dette er utstyr som i våre biler ble vanlig rundt årtusenskiftet. Nå tror jeg det er ytterst få bilmodeller på markedet som faktisk kan leveres uten noen form for kjøling av kupeen, sier Lorvik.
– Jeg tror også det er grunnlag for å si at det de siste fem årene knapt har vært noe tema å selge nye biler uten en eller annen form for klimaanlegg.
Det betyr i så fall at det rundt i Norge ruller i overkant av 1 million personbiler som er utstyrt med kompressor for nedkjøling av luften i inne i bilen.