Ved sin internasjonale MotorPresse-konferanse, den 60. i rekken, fortalte sjefen for bilbiten hos Bosch, Bernd Bohr, at de regner med et rekordår i år.
Omsetningen vil toppe 30 milliarder euro, i fjor endte den på 28,1.
Minst like viktig var to andre budskap: antall arbeidsplasser i konsernet vil øke fra 167.000 til 177.000 – først og fremst i de sterke regionene i Asia. Og selskapet, som tradisjonelt er sterke på forskning og utvikling, skal bruke 3,2 milliarder Euro på denne kontoen i år.
En formidabel sum ”som er helt nødvendig for i finne mobilitetsløsninger for i morgen og overmorgen” som Bohr sa det, og la spesiell vekt på lavere forbruk og mindre utslipp uten å glemme økt sikkerhet og komfort.
Fremdeles tjener selvfølgelig Bosch mest penger på bensin og diesel, når vi snakker bil. Men elektromobilitet blir stadig viktigere for konsernet.
- Fremtiden heter el, sa han.
Hvilket ikke burde bekymre Bosch, det er jo strøm, og etter hvert elektronikk, som er gjennomgangstema i selskapets 125 år lange historie.
Han antydet at deres produkter har en verdi på inntil 40 prosent av dagens nye biler - og at denne for en ren elbil vil kunne ligge på 75 prosent.
Men han presiserte at dette ikke var noen sovepute for veteranen: ”Den teknologiske omveltningen i bilindustrien vil også gi outsidere og nye aktører store forretningsmuligheter”.
For å sikre sin egen fremtid går Bosch på nye samarbeidsavtaler. Batterier skal de bygge i et 50/50 partnerskap med koreanske Samsung. El-motorer skal de bygge sammen med Daimler.
Samtidig som det er tegn på at de skal ut av litt mindre ”hotte” sektorer. Det er ikke lenge siden Dow Jones News fortalte at Bosch forsøkte å selge bremsevirksomhetene sine, den som driver med så kjedelige ting som skivebremser og trommelbremser.
En virksomhet som omsetter for en snau milliard Euro, med en margin på rundt 4 prosent og som de kanskje kan få en halv milliard for. ”Slike rykter kommenterer vi ikke”, fikk vi vite.
La det være sagt at det e rikke bare på bil det går bra for Bosch. Konsernet regner med mer enn 50 milliarder Euro i omsetning i år, opp fra 47,3 og totalt med 15-16.000 nye arbeidsplasser. Og full ro rundt aksjene. Bosch er nemlig en stiftelse og rapporterer ikke til noen eksternt.