Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Delphi på vei opp Delphi, en av verdens største oe-leverandører som måtte søke om beskyttelse mot kreditorer i 2005, skal ut på markedet og hente inn 100 millioner dollar i frisk kapital. |
||||||||||||||||
Dette er virkelig en Fugl Fønix-historie. Det var først etter fire år, i 2009, at Delphi var kommet seg såpass på fote at de ikke lenger trengte beskyttelse av Kapittel 11. Delphi ble skilt ut fra General Motors allerede i 1999, men var et av de første selskapene som merket at det begynte å butte for amerikansk bilindustri. Nå er imidlertid det åpenbart historie, i følge IPO-orienteringen tjente de nesten 300 millioner dollar på en omsetning på 3,9 milliarder i første kvartal i år. Det er en skikkelig økning i forhold til for et år siden. I hele fjor gikk de ut med 631 millioner på en omsetning på 13,8 milliarder. De har nesten ikke gjeld lenger, har 1,6 milliarder i cash etter at de brukte 3,8 milliarder på å kjøpe opp GMs resterende sits i selskapet tidligere i år. I dag selger Delphi til 25 av verdens største bilprodusenter, mens arbeidsstokken har sunket fra 180.000 for fem år siden til 100.000 nå. Selskapet har til sammen 110 fabrikker og filialer i 3+ land rundt i verden. I tillegg opererer de 14 forskningssentra rundt omkring. Og akter å vokse med mer enn 10 prosent i utviklingsmarkeder i årene som kommer, mens veksten i de etablerte markedene vil holde seg nede på rundt 3 prosent.
|