Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Akropolis Rally Til helgen er det klart for årets syvende VM-runde, Akropolis Rally i Hellas. På startstreken står fire tente nordmenn. |
||||||||||||||||
Akropolis er en klassiker på rallykalenderen, et tøft løp på dårlige grusveier i ekstremt høye temperaturer. Petter Solberg har gode opplevelser herfra, og ser frem til årets start. - Hellas er et tøft løp, men vi er klare, sier Petter Solberg. - Prøvene her er en påkjenning for bilen, og med kun ”remote service” på fredag må vi unngå ødeleggelser og skader. - Jeg tror også det blir viktig å planlegge dekkbruken, sånn at man har “grep” når det trengs mest. Jeg har mange gode minner fra tidligere løp i Hellas og er glad for at vi er tilbake her i år. Og selvfølgelig, jeg kjører for en plass på pallen, sier den evig optimistiske nordmannen. Underlaget som det kjøres på er hard grus, og varmen gjør at bakken holder høy temperatur. Dette, sammen med steinete veier, sand og støv, gjør at rallyet er krevende for både bil, dekk og mannskap. Temperaturen inne i bilene blir fort 60 grader, og med brannsikkert undertøy og kjøredress er løpet en svett opplevelse for både kartleser og fører. Det finnes ikke aircondition inne i rallybilen, det stjeler for mye effekt. Øvrige norske deltagere i WRC-klassen er storebror Henning Solberg og Mads Østberg, begge i Ford Fiesta WRC. I tillegg stiller Eyvind Brynildsen til start i en Skoda Fabia Super 2000 som driftes av Petter Solberg Engineering. Mads har fått en meget bra start på sin første hele WRC-sesong. Han har tatt poeng i fire av seks løp så langt og ligger på sjetteplass i VM-sammendraget. Foran seg i VM har han kun fabrikkførerne fra Citroën og Ford samt rutinerte Petter Solberg som er nummer fem. Rallyet har offisiell start i Akropolis i Athen, mens de fleste etapper kjøres med utgangspunkt i kystbyen Loutraki lenger vest.
|